MANDAL: — Jeg solgte huset, og dermed lot det seg gjøre, smiler Anton Vallumrød. I stedet for noen hundre kvadrat har han nå fått leid seg en liten leilighet i Mandal, har fått noen hundre italienske hestekrefter, oppmerksomhet så det holder og en drøm oppfylt. Pluss bensinutgifter som bør kvalifisere for julekort fra Shell. Eksplosjon av desibel

— He he, dette blir lagt merke til, men det gjør ikke noe. Men det er jo lyden som gjør det spesielt. Anton er ikke i tvil om at det heftige suset og brølet og dundringen av den åttesylindrede motoren gjør bilen helt unik. Når 380 elleville italienere sparker fra bak seteryggen presses du så langt inn i oksehuden at det holder. Det er som et helt symfoniorkester først samstemt spiller opp, for så å ende i en velredigert eksplosjon av desibel før neste girskift. Det drar og drar og drar og vil ingen ende ta.- Ja, det er jo det morsomme, det er pådrag hele tiden, ler han fornøyd bak rattet. Og her lyser det ikke rødt på turtelleren før 8500 omdreininger{hellip} Hekta i 25 år

Det var forresten lyden av italienske sportsbiler som hekta ham for 25 år siden.- Jeg er jo oppvokst i andre etasje av et bilverksted hjemme i Tønsberg, men det var da jeg studerte til ingeniør i Göteborg at jeg ble hekta, forklarer Anton. Læreren var nemlig bilfreak så det holdt, og på en studietur til Italia ordnet han fabrikkbesøk hos Maserati og Lamborghini. Da et råskinn av en Lamborghini spilte opp sine samstemte sylindrer fikk hanet kick.- Siden har drømmen vært der, og i alle år har jeg fablet om noe slikt, smiler han fornøyd.Ferrarien han søkte fant han etter et halvt års leting hos en forhandler i England. En venstrerattet utgave har lavere andrehåndsverdi i England, og ble derfor nærmere 15 prosent rimeligere enn vanlig. Likevel måtte han punge ut med tett på 900.000 kroner for 1998-modellen.Med et fartsvidunder til mangfoldige hundre tusen kroner, hester i bøttevis og siklende blikk fra bilgale innbruddstyver sto ikke akkurat forsikringsselskapene i kø for å verne om bilen. To selskaper sa høflig nei, før Anton fikk forsikret den i tredje selskap til en prislapp på 21.000 kroner i året. Og med en egenandel på rundt 12.000.- Det er verdt det, både prisen på bilen og forsikringssummen. Tanken på å skulle kvitte seg med Ferrarien og kjøpe hus igjen er ikke god, smiler Anton. Verktøykasse i skinn

— Ferrarien trenger ikke være rød, påstår Anton og vi er faktisk enige. Den er rålekker uansett, og med blått interiør blir det gromt. Til og med taket er i mørkeblått skinn.- Og se her da, ler Anton og vipper opp panseret. Under ligger verktøykassa, som selvsagt er i oksehud. Men noen reparasjoner er det umulig å gjøre på egen hånd. Faktisk må han til Tyskland for å ta service på fartsvidunderet.- Jeg spurte hvor mye det kostet, men de skjønte ikke spørsmålet. De er nok ikke vant til at en vanlig mann spør om prisen på sånt, ler Anton. Han er selv ansvarlig for en del innkjøp hos GE Healthcare i Lindesnes, og for ham var derfor spørsmålet helt naturlig å stille.- Jeg tror det koster rundt 10.000 kroner, og innen et par tre uker må jeg nedover for å få ordnet service før jeg setter den i vinteropplag.