Per 22. september hadde 500 000 personer reservert seg mot adressert reklame. Av disse har vel 99 prosent reservert seg mot telefonsalg. 86 prosent vil ikke bli kontaktet av humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner, mens 63 prosent ikke ønsker å motta adressert reklame i posten, skriver Brønnøysundregistrene i en pressemelding.Kenth Hausland Pedersen fra Arendal brukte den automatiske telefontjenesten da han reserverte seg mot telefonsalg, mandag 22. september. Lite ante han da at han skulle bli person nummer 500 000 i Reservasjonsregisteret. — Det har vært ekstremt stor pågang fra telefonselgere i det siste, sier Pedersen. - Når en kommer hjem fra jobb, vil en gjerne slappe av og ha litt privatliv. Derfor har jeg reservert meg mot både telefonsalg og adressert reklame i posten, legger han til. Gode erfaringer Den store tilstrømningen bekrefter at Reservasjonsregisteret har sin berettigelse. Anne Chatrine Vindedal fra Førde er svært godt fornøyd med sin reservasjon. - Etter at jeg reserverte meg har jeg hatt svært få oppringninger fra telefonselgere, så for min del har det fungert utmerket, sier hun. Bare privatpersoner Det er bare privatpersoner som kan reservere seg mot direkte reklame, og reservasjonen er direkte koblet opp mot den adressen du er registrert på i Folkeregisteret. De fleste registrerer seg enten via nettet eller ved hjelp av Brønnøysundregistrenes automatiske telefontjeneste, men det er også mulig å ta direkte kontakt med Brønnøysundregistrenes opplysningsavdeling og få hjelp av en kundebehandler. Noen prøver seg En del useriøse aktører prøver å finne smutthull for å nå fram til deg selv om du har reservert deg, for eksempel ved å hevde at du er fast kunde hos dem, at det er feil ved Reservasjonsregisteret eller at reservasjonen din bare er gyldig et år. - Reservasjonen gjelder helt til du selv gir beskjed om noe annet, og du kan når som helst gå inn og sjekke status på din egen reservasjon via våre internettsider, sier underdirektør Anne-Hedvig Johansen Ferkingstad ved Brønnøysundregistrenes opplysningsavdeling. - Skulle du få reklame eller telefonhenvendelser du mener er i strid med din reservasjon, bør du kontakte avsenderen og kreve at navnet ditt strykes fra listen deres. Hjelper ikke det, kan du henvende deg til Datatilsynet. De har blant annet laget en ferdig brevmal for slike klager, sier Ferkingstad. Plikt til oppdatering Alle som skal drive direkte markedsføring, enten via telefon eller ved hjelp av direkte adressert reklame i posten, plikter å oppdatere sine adresselister mot Reservasjonsregisteret senest tre måneder før bruk. Disse har et selvstendig ansvar for å få oppdatert sine adresselister. Apenes krever respekt - Oppslutningen om reservasjonsordningen utrydder enhver tvil om at Kari og Ola Nordmann ønsker å verne sitt privatliv - og sin privattid, sier Georg Apenes, direktør for Datatilsynet, i en kommentar. - Dessverre har vi erfart at enkelte forsøker å snike seg rundt de uttrykkelige reservasjonene, for eksempel ved å gi inntykk av å være markedsundersøkere eller opinionsmålere innen de fallbyr varer eller tjenester. Blir det for mye slik triksing, bør lovgiver skjerpe reglene. Ønsker folk å få være i fred, så skal det respekteres, fastslår Apenes.