KRISTIANSAND: — Det viktigste poenget er at metroen ikke bare går mellom Rona og Trekanten, sier markedssjef i Vest-Agder Kollektivtrafikk Inge Os.Pendelrutene mellom Flekkerøya og Sørlandsparken, Voiebyen og Hånes og Slettheia og Søm vil bestå som før, og det er disse rutene som inngår i metroen.- Disse rutene blir strammet opp slik at de raskere skal kunne komme seg fra øst til vest, og motsatt, forteller Os.De vil også bli samkjørt slik at de blir spredt mest mulig i løpet av klokketimen.- På strekningen Rona og Trekanten vil det gå ti busser i timen hver vei, sier Os.Målet til Vest-Agder Kollektivtrafikk er å fordele disse bussene jevnt slik at folk ikke skal stå lenge og vente. Østgående busser vil kjøre opp Østerveien og inn på E 18, dette for å spare tiden over Lund. Ekstra satsing

— Vi setter opp ekstra ruter over Lund, blant annet ut til Sørlandsparken, for ikke å ødelegge busstilbudet for befolkningen på Lund.Den ekstra satsingen fører til at det vil gå fire busser i timen fra Kvadraturen til Sørlandssenteret, mot dagens to.- Dette er det området i byen vi ser det største grunnlaget for økt passasjertall, så det skulle bare mangle at vi ikke satset her, mener Os.Det blir investert 6,7 millioner kroner i systemet som skal fortelle passasjerene når de neste bussene kommer, og hvor de befinner seg.- Det blir satt opp 29 metroinformanter på ulike busstopp langs traseen, pluss to store informanter i Markens. Dette er høyteknologi, og dette koster, sier Os.Men han beroliger med at investeringskostnadene blir lave når de blir fordelt på antall bussreiser i Kristiansand.- I hele kristiansandsregionen er det 7,25 millioner reisende med buss årlig, og i tillegg kommer skoleungdommen, forteller Os. Trenger nye

For at metrosatsingen skal gå i balanse trenger Os bare 200.000 flere reisende per år, noe han mener er realistisk.- Hadde man ikke hatt en målsetning om økt passasjertrafikk med en lik satsning, hadde man droppet hele greia, sier Os.Bussmetroen vil ha en innkjøringsperiode fram til 2. september. Da skal etter planen Bussmetroen åpnes offisielt.- Det er veldig mye teknologi involvert i prosjektet. Det er spesielt sanntidssystemet som er komplisert, forklarer Os.Sanntidssystemet skal holde rede på hvor den enkelte buss til en hver tid befinner seg, og dermed kunne regne ut når den vil ankomme holdeplassen. Dette vil passasjerene følge med på via metroinformantene, og dermed vite hvor lenge de må vente på neste buss.- Vi trenger disse fjorten dagene til å testkjøre anlegget, og forsikre oss om at alt er i orden, sier Os.