KRISTIANSAND : — Det er bare bompenger de ser på. Det er utrolig lite kreativt. Er det ikke mer initiativ? Du må begynne å lure, sier bystyrepolitiker og medlem av byutviklingsstyret Eivind Larssen (Frp). Han fnyser av at bompenger skal være eneste mulighet til å få bygd bedre veier i kristiansandsområdet. Han har konkrete forslag til helt andre veier å gå, uten å plage bilistene med betaling for å få kjøre på veiene. I ettermiddag holdes det er ekstraordinært møte i byutviklingsstyret i Kristiansand om prosjektet Byutredning for Kristiansandsområdet. Utredningen er en del av den såkalte Nasjonal Transportplan. Et av de aktuelle forslagene er å doble dagens bomavgift, til 20 kroner, for å betale kommunens del av utgiftene til veibygging i perioden 2006-2015. Eivind Larssen skal legge fram forslagene sine i møtet i dag. Han vil ha vedtatt at bompenger er uaktuelt som finansiering av veier i Kristiansand. Larssen viser til at E 18 skal legges i tunnel på Lund. Det vil frigjøre sentrale tomter, og de vil Frp selge til inntekt for vei. - Hvor mange millioner det kan bli, vet jeg ikke. Men det kan bli enorme summer når disse sentrale tomtene er frigjort, mener Larssen. Kommunen har tidligere solgt eiendommer til inntekt for oppussing og bygging av skoler. Eivind Larssen mener resten av pengene til veibygging kan hentes fra Kristiansand kommunes energiverkstiftelse («Kulturstiftelsen»). Stiftelsen har funnet direktøren sin og venter på de 1,7 milliardene den skal forvalte. - Det vil gi en avkastning på 50-100 millioner kroner årlig. Vi må få en klar avgjørelse på om pengene fra energistiftelsen kan brukes til delfinansiering av vei. Da kan vi rive bommene, mener Larssen.Han understreker at stiftelsespengene slett ikke bare skal brukes på kultur. Ifølge statuttene er stiftelsens formål å sikre arbeidsplasser og gode levekår i Kristiansand ved å gi støtte til enkeltprosjekter og til utvikling og etablering av kunst-, kultur- og kunnskapsorganisasjoner. Larssen mener veibygging kan organiseres som såkalte OPS-prosjekter (samarbeid mellom offentlige og private). Gode veier er til nytte for blant andre næringslivet, og dermed kan penger til det hentes fra energiverkstiftelsen. - Nå har vi sjansen til å bli kvitt bompengespøkelset en gang for alle, sier Eivind Larsen. Han mener Høyre og KrF nå bør kjenne sin besøkelsestid og sikre flertall for å gå nye veier.inge.dalen@fedrelandsvennen.no