Beste sendetid kan det neppe sies å ha vært, men den for lengst utflyttede kristiansander Arild Erikstad har i alle fall fått formidle Festspillene i Bergen i tre vellykkede programmer på NRK 1, og ikke vært stuet bort på NRK 2 i sene nattetimer. Søndag avslutter han Festspill-sendingene på radio med å formidle og intervjue Murray Perahia med Academy of St. Martins-in-the-Fields.Tre kvelder har han vært vert for NRK Fjernsynets Festnachspiel fra Festspillene i Bergen. Fra Grieghallens foajer har han gitt publikum landet rundt interessante og sjarmerende smakebiter fra festspillprogrammet. Han har latt oss møte både publikummere og festspillkunstnere, ja, selv kong Harald og dronning Sonja lot til å slappe veldig godt av foran mikrofon og kamera når Arild Erikstad inviterte dem på Nachspiel åpningskvelden. Han er veldig klar over at han jobber med et marginalt felt — den klassiske musikken. Men han brenner for nettopp denne musikken i det mediet han jobber i, både radio og fjernsyn. Dessuten mener han å se en ny tendens hos publikum.- Det er en slags trøtthet på mainstream-musikken. Den klassiske musikken har vært alt for tilbakeskuende og samtidsmusikken har eksistert i et vakuum. Men i de siste fem til 10 årene er både musikere og publikum blitt opptatt av å finne noe nytt. Den harde modernismen er død. Men komponister som John Adams, Gorecki, Pärt, Tan Dun og andre finner et nytt og ungt publikum, sier han.Han vil ikke være med på at den klassiske musikken har tapt. - Det går i bølger. Se bare på fjernsynet, det var lettere for 20 år siden å få god sendetid til klassisk musikk, ja. Men i totaltilbudet i dag, med P2 og Alltid klassisk, står den klassiske musikken stadig sterkt. Det er en ny bredde i populærmusikken, vi har fått verdensmusikken med klassiske elementer. Men den klassiske musikken er utsatt. Vi hadde syv år med Hovedscenen på NRK 2, og det var et kraftig løft. Fremdeles får jeg nesten daglig henvendelser fra folk som savner Hovedscenen. - Og NRK 2 er kanskje ikke kulturkanalen lenger?- Nå vil de bruke den til å utvikle nye digitale formater. - Sånne interaktive chatte-programmer?- Ja, akkurat det er noe fjas. Men vi er nødt til å drive pilottenkning. Ingen vet hvordan verden ser ut om noen år. Arild Erikstad rundet ganske nylig 50 år. Om ikke lenge har han vært ansatt halve livet i NRK - med klassisk musikk som felt.Også livets første halvdel handlet mye om musikk. Mor var berømt kordirigent for Schola Cantorum i Kristiansand, og far ikke helt ukjent som tenorsolist. Arild ble aldri noen ihuga korsanger selv, men lærte seg til gjengjeld å spille både piano og kontrabass. Så god ble han at han ble medlem av Det Norske Kammerorkester fra starten av. I studietiden i Tyskland ble han medlem av Tibor Vargas kammerorkester. Arild Erikstad var den første i Norge som kunne skilte med tittelen Tonmeister etter en utdannelse som kombinerer musikk og teknologi. Han er en ettertraktet leder ved plateinnspillinger. I 10 år hadde han alle innspillingene for Oslo Filharmoniske Orkester med Mariss Jansons. Ellers har han laget mer enn 100 plateinnspillinger til sammen, med samtidskomponister og samtidsensembler, og med de fleste norske orkestrene.I dag er Arild Erikstad rådgiver for musikk i Kulturavdelingen NRK, en stilling som omfatter både radio og fjernsyn og en jobb som er nesten skreddersydd for ham. Han får drive med akkurat det han trives best med; programskaping, internasjonalt samarbeid i Den europeiske kringkastingsunionen og Norvisjon, innkjøp av klassisk musikk, opera, ballett, jazz og verdensmusikk - og programledelse.