— Det nordligste alternativet, G2, går i sammenhengende tunnel fra riksvei 9 til Breimyr, og er vel det alternativet som svarer best på formannskapets vedtak, forklarer planleggingsleder i Statens Vegvesen, Håkon Lohne, til Fædrelandsvennen..
Mandag kveld informerte Lohne og fem kollegaer fra Vegvesenet om planleggingen av den nye firefelts ringveien forbi Kristiansand. Seks såkalte korridorer ble presentert, deriblant to 'grønne korridorer', G1 og G2, som svar på formannskapets vedtak om å utrede tunnel øst for byen slik at friluftsområdene ved Kjerrane blir bevart.
Det andre tunellalternativet, G1, vil gå i en noe sydligere bane med veien i 200 meters åpen lysning over gamle Mandalsvei ved trailbanen.
Vågsbygdmarka eller Kjerrane
— Tunnelalternativene på vestsiden av byen vil enten berøre Vågsbygdmarka eller Kjerrane, så det er nok litt delte meninger om hvilket alternativ som er best, forteller Lohne.
— Så man må velge om man vil bevare Kjerrane eller Vågsbygdmarka?
— Hvis de ikke kan kombineres på en grei måte, da. Er det åpenbare kombinasjonsmuligheter, vil vi ta med dem også.
Les også:
Fortsetter planlegging av motorvei i boligområde
— Bra å spare Kjerrane
Dag Vige (V), som var en av politikerne som fulgte presentasjonen, var godt fornøyd med tunnelalternativet som sparte Kjerrane.
— Det som er bra er at man har fremmet et alternativ der man ikke får en svær firefelts motorvei gjennom Kjerrane og det flotte kapellet. Nærheten til Hellemyr og Suldalen gjør at turområdet er godt brukt, forteller Vige ivrig.
Han viser til at både Gråmannen og Kjerrane fra gammelt av har vært et veldig populært samlingssted og har en sterk tradisjon som turområde.
— Det er den saken som har vært mest diskutert blant politikerne, sier Vige.
Les også:
- Dette er skandaløse veiplaner
— Altfor svær dimensjonering
Han legger likevel ikke skjul på at han mener dimensjoneringene for ringveien er altfor store.
— Utbyggingen forutsetter en enorm trafikkøkning, samtidig som Stortinget forventer at man skal stanse trafikkveksten. Legger man til planene for E39 fra Gartnerløkka får man en totaldimensjonering som er helt enorm.
— Interessant tunnelkorridor
Bystyrekollega og varaordfører Jørgen Kristiansen syntes på sin side at Vegvesenet hadde gjort en god utredningsjobb.
— De følger de overordnede vedtakene, så blir det politikerne som til slutt skal avgjøre, som i likhet med Dag Vige syntes den nye tunnelkorridoren var interessant.
Kan ikke love at E 39 blir ferdig på ti år
Høring i mai
Frem mot høring i mai og juni skal det nå konsekvensutredes. Vegvesenet vil også komme med sin anbefalte trasé innen den tid.
— Det er nå selve konsekvensutredninga starter, og det er åpenbart noen alternativer som vil være bedre for nærmiljøet, men betydelig dyrere, sier Lohne, og sikter til tunnelalternativene.
— Vår anbefaling vil basere seg på den totale samfunnsnytten, legger planleggingslederen til, som uansett utfall av trasévalg kunne ta med seg en god attest fra KrFs Haralds Sødal.
Les også:
- Mangler nesten 60 milliarder til ny E 39 mellom Kristiansand og Stavanger
God attest
— Deres generasjon av planleggere er så lydhøre som vegvesenets folk noensinne har vært. Dere tar innspillene fra politiker og andre seriøst og lytter, sa bystyreveteranen under presentasjonen.
Noe som også ble bemerket av Vegvesenets prosjektleder Nils Ragnar Tvedt etter presentasjonen.
— At vi får slike fyndord og applaus i bystyret har vel aldri skjedd før.