Rismyhr har sett seg lei på den slappe holdningen han mener de fleste

Vennesla-butikker viser under spesielle arrangementer.

— Vi har et styre og vi har komiteer og grupper som arbeider for å skape

aktivitet i bygdas butikkliv, men når det kommer til stykket, gidder ikke

butikkene selv å følge opp initiativene, sier Rismyhr til Vennesla Tidende,

og viser til flere eksempler han mener butikkene har misbrukt unike

muligheter til å skape positive rammer rundt diverse arrangementer.

  • Det er ikke nok at butikkene flytter noen varer ut på gata, sier han, og

etterlyser eksempelvis aktiviteter inne i de respektive forretningene.Har det «for godt»

At butikkeiere i Vennesla ser seg fornøyde med en liten omsetningsøkning

hvert år, mener han er tydelig, og tror dette skyldes at disse har det «for

godt».

  • Veldig få av de daglige lederne i forretningene her i bygda er innen

kategorien «unge forretningsfolk med store lån», og det kan nok være en av

grunnene til den lite kreative og offensive satsingen. Vi skulle hatt flere

i denne kategorien, mener Rismyhr.

Han utformet i januar en rekke forslag til aktiviteter i et skriv til

medlemsbutikkene i Kjøp i Vennesla, og kunne gjerne tenke seg at noen av

disse ble videreutviklet og satt ut i live.Stort utvalg

— Alle forslagene er kanskje ikke gjennomførbare, men jeg tror butikkene

selv kunne hatt godt av å tenke litt mer i de baner jeg presenterte i

skrivet. Det tror jeg kunne ha ført til et langt mer positivt inntrykk av

hele Vennesla. I tillegg viser det seg at kundene ønsker mer liv i

forretningene, sier Rismyhr og legger til at forretningene har et stort nok

spenn i vareutvalg til å skape et større aktivitetsnivå.

  • Nå er det viljen det kommer an på, sier han.Slutter seg til

Irene Bjørnestad , formann i ³Kjøp i Vennesla², har forståelse for utspillet

til Rismyhr, og slutter seg til kritikken han kommer med.

  • Det er ikke til å legge skjul på at vi, som planlegger aktiviteter, ofte

føler oss sviktet av våre medlemmer. Alle er med på å bestemme hvilke

aktiviteter vi skal ha, men når det kommer til stykket så er det ingen som

stiller opp eller har intreresse for det, sier en frustrert Bjørnestad, som

har brukt utallige timer til detaljplanlegging av arrangementer i Vennesla

sentrum.

  • Skal vi demme opp for handelslekkasje og gjøre Vennesla til attraktivt

handelsentrum må vi stå sammen og ikke sitte på her vår tue, forstsetter

Bjørnestad, og legger til at det trengs et felles løft og større grad av

lojalitet for at man skal lykkes.