— Selv tror jeg det blir minimum fem nye MTB-er, selv om det aller beste hadde vært sju, sier Senterpartiets Gudmund Restad.Det er han som har samkjørt forslaget til forsvarsproposisjon fra sentrumspartienes side, og som nå har sørget for at det blir flertall for å bygge MTB-serien ved Umoe Mandal.Det spennende nå er hvor mange båter som skal bygges. Sjøforsvaret har sagt de trenger minst seks skip i Skjold-klassen, som altså betyr at fem nye bygges ettersom forseriefartøyet jo allerede er på sjøen.- Det tror jeg er et realistisk tall, sier Restad. Alt avhenger av hvordan det gigantiske fregattprosjektet kommer til å gå. Byggingen tar snart til og enorme summer skal brukes. Det er det spanske verftet Bazan som skal bygge fem nye fregatter for det norske forsvaret. Kontrakten har en ramme på 14 milliarder kroner.Restad sier at dersom det kommer store budsjettoverskridelser, kan det lett sluke en MTB eller to.- For å få flest mulig Skjold-båter må det altså stor disiplin til under fregattbyggingen, sier han.Da sentrumspartienes forsvarsproposisjon ble lagt fram mandag, sa partiene at de ikke har bestemt seg for antall MTBer. Likevel legger de opp til at det totalt sett skal investeres 3,2 milliarder kroner i nye MTBer - noe som vil si syv nye skip.- Det betyr ikke annet enn at vi har lagt inn det høyeste antall båter som vi håper vil komme, sier Restad.Det kan ta flere år før endelig svar kommer på antall båter Umoe Mandal skal bygge.- Uansett legger vi opp til at første båt skal være ferdig i 2005, og at nye MTBer bestilles fortløpende til man ser om dette budsjettmessig holder, sier han.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no