KRISTIANSAND: For to uker siden kunne Fædrelandsvennen avsløre at det har vært flere brannen under tanking fra Uno-X-bensinstasjoner på Citro¿n Berlingo. Den gangen var informasjonssjef Vigdis Dahlseide hos Citro¿n Norge rask til å legge skylda på bensinpumpene, og benektet at importøren hadde hørt om slike saker før.Nå viser det seg at Citro¿n Norge kjenner til sju branner av samme type som de to i Sørlandsparken. Dessuten har det vært ett tilfelle med Peugeot Partner som er identisk med Berlingo.Da Fædrelandsvennen tok opp saken med Citro¿n Norge mente informasjonssjefen at feilen måtte ligge på pumpene til Hydro Texaco som eier Uno-X-bensinstasjonene. Vigdis Dahlseide sa til Fædrelandsvennen at hun hadde vært i kontakt med fabrikken i Frankrike, og at slike branner var helt ukjent for dem.Administrerende direktør Rolf Skjetne i Hydro Texaco Norge sier til Verdens Gang at disse problemene ikke bare har oppstått hos dem, men at det har forekommet i andre land og hos andre bensinforhandlere.Nå har Hydro Texaco og Citro¿n innledet samarbeid for i fellesskap å finne fram til årsaken. Begge parter understreker at de tar denne saken svært alvorlig.Hva som fører til at det plutselig oppstår brann under tanking av Citro¿n Berlingo og Peugeot Partner, er ukjent. Men sikkerhetssjef Harald Martinussen regner med at det på en eller annen måte oppstår statisk elektrisitet under fylling av bensin og at bensingassen plutselig tar fyr. Det oppstår en stikkflamme, men det ser farligere ut enn det virkelig er.Martinussen sier at hverken bensinen på bilens tank eller i pumpene på bensinstasjonen kan ta fyr. Det er søl på bakken, lakk og gummi som kan begynne å brenne.I de sju-åtte branntilfellene som har vært, har det ikke oppstått alvorlige skader, hverken på personer eller på bilene.terje.andersen@fedrelandsvennen.no