KRISTIANSAND: — Dette er en alvorlig og problematisk sak for oss. Vi har hittil ikke klart å overholde støykravene som er fastsatt for anleggsarbeid, bekrefter prosjektleder Egil Tveide i E 18-prosjektet til Statens vegvesen i Vest-Agder.Det betyr at naboene til tunnelarbeidet i Baneheia helt siden arbeidet startet har vært utsatt for mer anleggsbråk enn det som er lovlig. Det avslører målinger som er foretatt. Det dreier seg ikke om sprengningene denne gangen, men om bråk fra lempingen av stein fra tunnelboringen.Men veivesenet tror ikke de kan klare å bråke mindre av hensyn til naboene. Snarere tvert imot.- Derfor ber vi Fylkesmannen om dispensasjon fra støykravene, slik at vi kan fortsette anleggsarbeidet etter planen, opplyser Tveide.Veivesenet må forholde seg til strenge regler for hvor mye støy anleggsarbeid blir tillatt å føre med seg i forhold til omgivelsene, spesielt bolighus.Opp mot 100 biler daglig tipper sprengstein fra Baneheia utenfor tunnelmunningen. En gravemaskin lemper stein med støv og støy i lekteren som skal frakte steinene bort. En shovel kjører fram og tilbake og samler steinen slik at gravemaskinen kan nå den.Dette blir det masse bråk av, når over 1000 kubikkmeter løs stein i store blokker lempes daglig. Baneheia skal tømmes for i alt 300.000 kubikkmeter stein.Prosjektleder Tveide håper Fylkesmannens miljøavdeling hører hans bønn om støydispensasjon. Ellers vil det få konsekvenser.- Jeg synes de kravene Fylkesmannen har satt er veldig strenge. Vi holder oss under de grensene som er angitt i Oslos kommunes forskrifter for anleggsstøy, anfører Tveide.Veivesenet har lov til å stå på med tunnelarbeidet til visse tider av døgnet; mellom klokken 07 og 18 på dagen og 18-22 på kvelden. Tveide frykter at Fylkesmannen vil påby flere «stille timer»:- Hvis vi må begrense antall arbeidstimer, betyr det at maskinene vi leier inn vil stå uvirksomme. Og det vil vi tape millioner på, advarer Egil Tveide.- Det vil dessuten innebære en utsettelse av hele prosjektet hvis vi ikke kan jobbe etter planen, argumenterer han.Tveide mener det vil bli for vanskelig og dyrt å få til god nok støyskjerming. En støyskjerm i elva vil måtte være enormt stor og dyr, og lokal skjerming for boligene ville bli så omfattende at det ikke er noe reelt alternativ.- Saken om støydispensasjonen er ikke påbegynt hos oss, opplyser fylkesmiljøvernsjef Erling Vindenes hos Fylkesmannen i Vest-Agder.Han vil ikke uttale seg om sjansene for at veivesenet får lov til å bråke så mye de trenger.- Men vi er strenge med støykravene, og tidligere har vi fått full forståelse fra veimyndighetene, sier Vindenes.