I en fireårsperiode fra 1998 er det satt av 170 millioner kroner til arbeid med å fjerne disse overgangene. 55 millioner kroner skal brukes i år.— Vi er altså i full gang med arbeidet. På Sørlandsbanen er omlag 130 overganger ryddet vekk de siste årene, opplyser banesjef i Agder og Rogaland, Olaf Nordbø.I 1998, da arbeidet med å fjerne overgangene startet, var det 500 av dem på Sørlandsbanen, det vil si på strekningen mellom Egersund og Drammen. Fjerningen av planovergangene skjer som en følge av innføring av krengetogene.Men han har foreløpig ikke fått signaler om at arbeidet bli ytterligere fremskyndet etter ulykken.- Klart vi gjerne skulle fått overgangene vekk straks. Men det er snakk om penger, og da må vi prioritere å få fjernet de meste risikofylte først. Det vi stort sett gjør er å lage bro over eller tunnel under jernbanelinjen, forklarer Nordbø.Til NTB sier imidlertid konsernsjef Osmund Ueland at de nå skal se om dette arbeidet skal prioriteres høyere.Han forteller at en slik operasjon i snitt koster en drøy million kroner.- Prisen varierer veldig. Det kan være fra et par hundre tusen kroner og opp til mellom fem og ti millioner kroner. Det vil også være dyrt å sette opp bommer ved alle overgangene, sier Nordbø etter den tragiske ulykken ved planovergangen på Holan like ved Egersund stasjon.Nordbø mener at Sørlandsbanen ikke er spesielt belastet med slike overganger til tross for at det på strekningen fra Egersund til Drammen er snaue 400 av dem. Totalt i Norge finnes det mellom 4000 og 5000 usikrede planoverganger.