KRISTIANSAND: — En bilforhandler i Vest-Agder hadde tatt denne 1996-modellen med turbodiesel i innbytte og solgt den videre. Etter et par måneder havarerte motoren for den nye eieren. Det viste seg at den var trimmet slik at tidspunktet for innsprøytning var endret. Det gjorde at stemplene brant i stykker, forteller Jon Midtveit - tidligere stasjonssjef på trafikkstasjonen og nå konsulent for NAF på klagesaker. - Forhandleren måtte dekke reparasjonen på 59.000 kroner som inkluderte ny motor og ny styringsenhet med lavere effekt, sier Midtveit som ikke er kjent med hvor mye motoren var trimmet. Han vil heller ikke opplyse hvilket bilmerke det er snakk om eller hvem forhandleren er. - Forhandleren valgte å ikke gå videre med dette overfor tidligere eier som ikke hadde opplyst om trimmingen, men droppet det. Jeg vurderte det til 50/50 om han ville vinne en slik sak i retten. Det har å gjøre med at en forhandler nok skal være så profesjonell at slikt ikke skjer, sier Midtveit. Samtidig understreker han at det er svært vanskelig å sjekke. - Det er ikke tvil om at tidligere eier har unnlatt å melde fra om trimmingen. Den faktiske motorytelsen stemte ikke med det som stod i vognkortet, sier Midtveit. Han sier kulturen med motortrimming er godt kjent i bilmiljøet. Men omfanget på Auto Teknikk slik Fædrelandsvennen skrev om tirsdag, overrasket også ham.- Det er ingen tvil om at mange ulykker skjer som følge av at motorer er trimmet for heftig. Og særlig ille blir det hvis bilens øvrige tilstand ikke harmonerer med motoreffekten, sier Midtveit. Tidligere i år røyk en automat-girkasse på en bil. Det viste seg at også denne var trimmet. Girkassen var ikke beregnet for den effekten som motoren gav.- Dette ble også en reparasjon på 30.000 kroner. Denne saken var fra en annen del av landet, forteller Midtveit. Han sier det er særlig Audis turbodiesel som er populære å trimme opp. - Effekten blir så veldig stor når en trimmer en turbodiesel-motor. Men man skal gjøre det på en skikkelig måte for å unngå at motoren ødelegges eller at bilen på andre måter svekkes, sier Jon Midtveit. svein.versland@fedrelandsvennen.no