FARSUND: — Nå er de 330 elevene våre blitt langt flinkere i lesing, og samtlige bokanmeldelser er klistret opp på veggene i skolekorridorene, sier rektor Inger Stray Jensen med et smil. Linn Frestad synes prosjektet har vært veldig gøy.- Og veldig lærerikt. Jeg leser fortere og bedre nå, sier Linn.Vanse skole satte i gang sitt eget lek-og-les-prosjekt i februar. Nå er det blitt en så stor suksess at skolen gjentar det til neste år.- Dette skal bli vårt pedagogiske varemerke, fastslår rektor Stray Jensen. Hun er imponert over den iveren elevene har vist for leseprosjektet. Det var i forbindelse med Kunnskapsløftet til høsten at skolen ville sette fokus i forkant. Undersøkelser har nemlig tidligere vist at norske elever er en smule i bakleksa når det gjelder lesekunnskaper. Men som Fædrelandsvennen skrev torsdag har norske elever på 2. trinn aldri vært så flinke til å lese som nå. Når du ser veggene på Vanse skole dekorert med 3304 bokanmeldelser, er det mye som taler for at dette må være tilfelle på Vanse skole også, så mye som de har lest denne vinteren.- Departementet har bedt skolene satse mer på lesing og leseinnlæring, sier Stray Jensen. 6. februar startet prosjektet hvor barna satte fokus på lesing. De skulle hver dag ha to leseøkter på 20 minutter, og hjemme skulle da ha leseoppgaver på mellom 15 og 20 minutter.Rektor hadde egne oppgaver til hvert klassetrinn. Dette omfattet alt fra lesing til å skrive bøker, mens andre satte fokus på rim og regler. Enkelte fikk i oppgave å sette fokus på en forfatter.- Har så dette hjulpet på leseferdighetene?- Vi tok en test i høst, og har nylig tatt en ny en nå i vår. Foreløpig har jeg ikke fått svarene, men lærerne har gitt muntlige tilbakemeldinger på at elevene har gjort stor fremgang, sier rektor. I gjennomsnitt har elevene lest og anmeldt ti bøker hver, men en elev i 6. klasse har pløyet gjennom hele 69 bøker.