Det viser et flyfoto narvikavisen Fremover bringer fredag.

Tidligere har det vært meldt at stridsvognen sank i en myr som ikke var avmerket på Forsvarets kart.

Stridsvognen der to soldater fra Telemark bataljon mistet livet, gikk ned i et 60 meter langt og 30 meter bredt vann – et areal tilsvarende grunnflaten på seks normale eneboliger

Isen på vannet var om lag 50 centimeter tykk. Ifølge Hærens egne sikkerhetsregler skal tykkelsen på isen være over 1 meter før stridsvogner kan kjøre på islagte vann.

Det har også vært meldt at stridsvognen gled ukontrollert utfor kjøretraseen og ut på den usikre isen fordi «vinterbroddene» nylig var fjernet fra beltene. Foreløpige granskinger har vist at den 60 tonn tunge stridsvognen svingte 90 grader av veien, E 10, kjørte gjennom terrenget og ned mot vannet bare noen timeter fra hovedveien, og der rygget vel 10 meter ut på isen før den sank.

Ifølge Forsvarets sikkerhetsbestemmelser skal kjøring over islagte vann beordres av avdelingssjef «eller den han bemyndiger».

Kenneth Møller Nyen (21) fra Våler i Solør og Knut Christian Syse (21) fra Tønsberg omkom i ulykken.