KRISTIANSAND: — Det er ikke noe nytt å fortelle i forhold til planlegging av ruter til Kjevik, men vi er klar over at ønsket om at vi skal komme er stort. Det kan være interessant i løpet av dette året, men vi tør ikke å love noe, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i flyselskapet Norwegian.

Situasjonen i SAS Braathens de siste dagene har skaffet Norwegian mange ekstra kunder. Ellingsen forteller om mange fulle fly, men sier at det fortsatt er ledig på enkelte avganger.

— Tiden får vise om vi tar over kunder fra SAS også etter at situasjonen løser seg der, men det vil nok være en del nye kunder, sier hun.

Også Widerøe-fly kan etter hvert komme til å lande på Kjevik.

— Widerøe og SAS Braathens er «søsken», og vi kommer aldri til å konkurrere eller være noe alternativ til SAS, men vi kan komplettere deres rutetilbud, sier Richard Kongsteien, som er informasjonsdirektør i Widerøe.

Kongsteien mener at Kjevik er en interessant destinasjon for Widerøe.

— Det er et veldig interessant område for ferie- og fritidsruter, som er den type trafikk som vi primært satser på. Vi har planer for Kjevik, men ingen helt konkrete ennå, sier Kongsteien.

Coast Air er Norges tredje største ruteflyselskap, og flyr nå flere ruter i Sør-Norge. Selskapet vil ikke komme til Kjevik med det første.

— Vi har ingen planer om eller kapasitet til å starte flyvninger på Kjevik, men tanken har jo slått oss, sier administrerende direktør i Coast Air, Inge Sundför.