Kristiansand: Med en iskald halvliterboks i den ene hånden, og midt i en diskusjon om merkevarer, skal utenbys tilreisende få se et kjent og kjært slagord som brukes på vårt lokale øl: «Brygget på kjærlighet og kildevann».

Men hva er dette? Det er borte! Rask research i et par dagligvarehandler viser at det ikke var et parti feilvarebokser — slagordet vekk som en sviske.

Ring, ring

— Hvorfor har dere gjort dette, fabrikksjef Øystein Føreland ved CB i Kristiansand?

En beklemmende taushet legger seg over telefonlinjen.

— Hallo? Hører du meg?

— Hallo, ja. Skal du skrive om dette?

— Mmm. Tenkte det. Et av byens mest kjente slagord har tross alt dunstet bort som øl i solen.

  • Da vil jeg bare si at vi håper det kommer tilbake.

— Men hvorfor ble det fjernet?

Taust. Et lite sukk anes i det fjerne.

— Vi vil svært gjerne ha det tilbake. Det er alt jeg vil si.

— Men ølet brygges fortsatt på kildevann fra Kristiansand?

  • Ja, ja, ja. Alt sammen brygges her, helt garantert! Det går så det griner.

Det var daværende salgsdirektør Ingar Kristensen som på tidlig 90-tall prikket inn slagordet som siden har fulgt den sprudlende vare.

I 1999 ble Christianssands Bryggeri innlemmet i Hansa Borg Bryggerier ASA. Følgelig må det telefoneres til Bergen for å få markedsavdelingen i tale,

Ring. Ring

— Hvorfor har dere fjernet slagordet «Brygget på kjærlighet og kildevann» fra CBs ølbokser, markedssjef Lisbeth Hope Frugård?

— Det er slike normale endringer vi av og til gjør. Vi reviderer markedsstrategier og vurderer hvordan vi vil fremstå.

— Men på flaskene er det fortsatt i behold?

— Vi gjør endringer litt over tid.

— Så det skal fjernes fra flaskene også?

— Det er ikke sikkert det er det vi skal profilere CB under. Vi ser hele produktet i en totalsammenheng, og er inne i en prosess vi ikke er helt i mål med.

— Hva er galt med slagordet?

— Det trenger ikke være noe galt. Vi ser bare på ting på nytt, slik man gjør med de fleste andre produkter. Når det er sagt, kan det like gjerne være at vi beholder slagordet som at vi fjerner det helt.

— Kanskje dette rett og slett ikke er gjennomtenkt, og at det bare er et gigantisk parti feilvarebokser som ble produsert i vinter og som dere nå må bruke opp?

— Nei, det er ingen feil. Vi har tonet slagordet ned, og ser det an over tid.

Sier markedssjef Lisbeth Hope Frugård ved Hansa Borg Bryggerier ASA i Bergen.

Imens strømmer vannet på Grim friskt opp fra sin kilde. Og behandles nok fortsatt med kjærlighet.