KRISTIANSAND: Staten vil finansiere 15 prosent av samferdselspakken i kristiansandsregionen. Gruppeleder i SV, Harald Hageland, mener dette er for lite.
— Har politikerne sviktet i forhold til å få staten til å ta mer av kaka?
— Jeg tror ikke de har sviktet, men de har ikke vært sterke nok i forhandlingene.
— Hvorfor har politikerne i Kristiansand vært svake i forhandlingene?
— Fordi det har vært andre geografiske områder som har klart å få gjennom sine prosjekter. De andre har klart å påvirke veimyndighetene bedre.
— Så politikerne har ikke noen andre valg nå?
— Nei, det er riktig å si det sånn. De store linjene er fastlagt, det er kun småjusteringer igjen.
- Bompengeordning på plass
— Bompengeordningen kommer på plass med den betingelsen at fylkestinget fatter det samme vedtak som bystyret i Kristiansand gjør.
— Hvilket vedtak vil bystyret fatte?
— Jeg antar at de vil fatte det vedtaket som ligger i det nye bompengeforslaget.
Han sier at SV vil stemme for det nye bompengeforslaget, men at de samtidig vil kjempe for at den myke pakken skal bli sterkere.
— Vi vil at gang- og sykkelstiene skal bli utbygd på fire år i stedet for syv år. Vi ønsker altså en raskere utbygging her.
- Et valg av onder
— Og ellers, er den nye bompengeordningen grei?
— Jeg ser på det som et valg av onder, og at dette er det minst dårlige.
— Hvilke andre valg har dere?
— Primært ønsker SV at finansiering av infrastruktur skal gå gjennom skatteseddelen, ikke gjennom bompengeinnkreving.
— Hvorfor stemmer dere for dette forslaget da?
— Fordi vi har et prekært behov for å utvide Vågsbygdveien, samt det å lede trafikken inn i en miljøtunnel ved Gartnerløkka. Derfor har vi støttet bompengefinansiering.