KRISTIANSAND: Staten vil finansiere 15 prosent av samferdselspakken i kristiansandsregionen. Gruppeleder i SV, Harald Hageland, mener dette er for lite.

— Har politikerne sviktet i forhold til å få staten til å ta mer av kaka?

— Jeg tror ikke de har sviktet, men de har ikke vært sterke nok i forhandlingene.

— Hvorfor har politikerne i Kristiansand vært svake i forhandlingene?

— Fordi det har vært andre geografiske områder som har klart å få gjennom sine prosjekter. De andre har klart å påvirke veimyndighetene bedre.

— Så politikerne har ikke noen andre valg nå?

— Nei, det er riktig å si det sånn. De store linjene er fastlagt, det er kun småjusteringer igjen.

- Bompengeordning på plass

— Bompengeordningen kommer på plass med den betingelsen at fylkestinget fatter det samme vedtak som bystyret i Kristiansand gjør.

— Hvilket vedtak vil bystyret fatte?

— Jeg antar at de vil fatte det vedtaket som ligger i det nye bompengeforslaget.

Han sier at SV vil stemme for det nye bompengeforslaget, men at de samtidig vil kjempe for at den myke pakken skal bli sterkere.

— Vi vil at gang- og sykkelstiene skal bli utbygd på fire år i stedet for syv år. Vi ønsker altså en raskere utbygging her.

- Et valg av onder

— Og ellers, er den nye bompengeordningen grei?

— Jeg ser på det som et valg av onder, og at dette er det minst dårlige.

— Hvilke andre valg har dere?

— Primært ønsker SV at finansiering av infrastruktur skal gå gjennom skatteseddelen, ikke gjennom bompengeinnkreving.

— Hvorfor stemmer dere for dette forslaget da?

— Fordi vi har et prekært behov for å utvide Vågsbygdveien, samt det å lede trafikken inn i en miljøtunnel ved Gartnerløkka. Derfor har vi støttet bompengefinansiering.