HAR TROA: Thomas Ekholt Aalrud, en av eierne av Marex, har troa på at markedet skal ta seg opp til gamle høyder igjen. Ei uke til med slikt vær så kommer telefonene, tror han. Foto: Sondre Steen Holvik
FEIRER SALG: Daglig leder i Grimstad bådsenter, Anders Topland, feirer fem båtsalg sammen med kjæresten Tone Storlid. Foto: Sondre Steen Holvik
MINDRE BÅTER: Direktør i Windy Boats, Morten Haakstad, stiller med den dyreste båten på Sørlandets båtmesse. For 3,5 millioner kroner kan 35-foteren i bakgrunnen bli din. Foto: Sondre Steen Holvik
MINDRE ENN FØR: I toppårene lå det båter helt ut til kanten av Langbrygga i Pollen i Arendal. Nå er både båtene og plassbehovet blitt mindre. Foto: Sondre Steen Holvik

— Jeg opplever at markedet er veldig tungt. Før finanskrisen slo inn over oss, hadde vi 20 mennesker i arbeid. Nå har vi fem-seks stykker. Jeg tror aldri vi kommer tilbake til der vi var i 2007, sier en av eierne av båtprodusenten Nor Star i Arendal, Thom Torgersen.

Det er lørdag formiddag og Torgersen sitter midt på Langbrygga i Pollen og myser opp mot den skyfrie himmelen. Sol, varme og sommer har vanligvis vært ingredienser som har satt fart i fritidsbåtsalget. 62-åringen unner seg et håp.

Endret båtkultur

— Jeg håper det fine været får noen til å ville investere i ny båt. Jeg har jobbet i bransjen siden 1974 og jeg må si at utfordringene er større og annerledes enn tidligere. Mitt inntrykk er at vi nå konkurrerer mot billige flyturer og bobiler. Bruksmønsteret for båter er annerledes enn tidligere. Du ser ikke så mange familier som ankrer opp ute i skjærgården lenger. Nå er det gjestehavner og middag i tilliggende restauranter som teller. Jeg føler båtkulturen er litt endret, sier Torgersen.

Noen båtlengder lenger inn i Pollen prøver direktør i Windy Boats, Morten Haakstad, å lose interesserte kunder ned i de blankpolerte båtene som ligger til kai.

— Nå er vi femti ansatte på båtbyggeriet. På det meste var vi 160. Det er klart volumet er lavere, men vi har fortsatt 25 forhandlere i utlandet som fører båtene våre, sier Haakstad.

Mindre båter

Han står ved siden av en Windy 35 Kahmsin som koster 3,5 millioner kroner. Det er den dyreste båten på Sørlandets båtmesse i år. Det er ikke mange årene siden den samme produsenten dro i konvoi med 58-fot store Princesser til kunder på kontinentet. Båtene kostet 12 millioner kroner.

— Vi selger dem fortsatt, men bare på bestilling. Vi har tilpasset oss markedet, sier Haakstad.

Toppåret for Sørlandets båtmesse var 2007. Da var det Klondyke-stemning i Pollen og det ble rapportert om champagneflasker og kontraktskriving om bord i mange av de 160 båtene som ble stilt ut. I år er champagnen byttet ut med mineralvann og båtene er blitt betydelig mindre.

Utvikler båt

— Det store volumet som var, det er ikke lenger. Tidligere kunne vi snu oss rundt og fokusere på Tyskland når det gikk dårlig i Norge. Nå er krisen global. Vi må satse likevel. Vi har blant annet brukt åtte millioner kroner på å utvikle en prototype som vi lanserer i sommer, sier Thomas Ekholt Aalrud. Han er en av eierne i Grimstadbedriften Marex.

Aalrud mener bruktbåtmarkedet har ligget kunstig høyt. Nå er prisene på vei ned.

— Folk må innse at det ikke går an å kjøpe en båt, eie den i seks-syv år, for så å selge den for like mye. Det er bare i Norge det har vært slik. Det er mye psykologi ute og går. Jeg hører en del som sier "blir det ikke bra vær i sommer som kaster vi inn håndkledet". Samtidig vet jeg at hvis været holder seg slik en uke til, så begynner telefonen å ringe fra folk som skal ha båt. Det er helt sykt. Jeg har troa, sier Aalrud.

Salg

En annen forhandler som var litt "høyt oppe " i begynnelsen av båtmessa var daglig leder ved Grimstad Bådsenter, Anders Topland.

— Det er helt spesielt. I løpet av de første timene har vi solgt tre Ibiza båter og to Yanmarin. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd. Det er ikke så mange folk her, men det kan virke som om de som er her har kommet for å handle, sier Topland med et smil.