Bradley Alexander Frost tilbrakte et halvt døgn på John F. Kennedy før han og de andre passasjerene fikk beskjed om at Dreamlineren ikke kom til å lette med det første. Foto: Privat
Norwegians nye flaggskip, Dreamliner, står nok en gang fast i utlandet. Denne gangen skyldtes det tekniske problemer. Foto: Norwegian

— Vi skulle fly fra John F. Kennedy til Oslo klokka 21.30 søndag kveld. Da vi sjekka inn, fikk vi beskjed om at flyet var en time forsinket. Det er vel ikke så spesielt, tenkte vi og satte oss til å vente, sier Sara Melissa Frost.

Halvannet døgn senere sitter ekteparet på hotellrommet sitt i Brooklyn. De har nettopp fått melding om at Norwegian har rekvirert et nytt fly for å få de drøyt 270 passasjerene hjem til Norge. Det skjer ikke før klokka 08.30 1. januar lokal tid, eller 14.30 norsk tid. Dreamlineren som de skulle flydd hjem med, står fortsatt på bakken.

Mangelfulle beskjeder

— Det var mye frustrasjon på flyplassen da vi ble holdt ved gaten i timesvis søndag kveld. Det var folk med barn der og stemningen ble ikke bedre ettersom tiden gikk. Jeg tror folk ble mest frustrert over at det ikke kom noen skikelige beskjeder, sier Frost.

IMG_3062.png

Utpå natten fikk passasjeren beskjed om at det var mekaniske problemer. Dersom disse ble løst i løpet av en time, kunne de komme seg av gårde samme natt. Hvis ikke måtte mannskapet ha hviletid.— De ble ikke ferdige den natten. Vi havnet på et hotell her i Brooklyn på morgenkvisten. Maten er bra og hotellet er fint, men vi bestilte jo billett for å komme oss hjem til nyttår, sier lillesandkvinnen.

Mandagen gikk med til å vente. Vente på beskjeder. Og de kom med ujevne mellomrom.

"Situasjonen er fortsatt uavklart. Vi håper å kunne lette klokka 16.00"

"Vi jobber fortsatt hardt med å ordne det tekniske. Forventet avgang er utsatt til 21.30"

"Våre teknikere har funnet problemet. Vi jobber fortsatt med å fikse det. Vi informerer så snart vi vet noe mer"

"Vi beklager - vi jobber fortsatt med de tekniske problemene. Den neste informasjonen kommer senest klokken 23 lokal tid".

— Da visste vi at det ikke ble noen avgang mandag kveld heller. Meldingene har vært veldig uklare.

- Dårlig stemning

- Hva tenker du om måten Norwegian har håndtert dette på?

— De som jobber på flyplassen for Norwegian var veldig tålmodige. Det var som sagt ganske dårlig stemning der en stund. Nå har det gått så lang tid at vi bare må le av det, sier Frost.

Ekteparet bestilte billettene i sommer. Utover høsten fikk de med seg at det var mye trøbbel forbundet med Norwegians Dreamliner. De hadde likevel regnet med at disse hadde blitt fikset til julehøytiden.

— Det er absolutt siste gang jeg flyr langdistanse med Norwegian. Jeg hadde ikke flydd om de hadde gitt meg en gratisbilett en gang, sier Frost.

Bare å beklage

Det er ikke første gang Norwegian opplever at det er problemer med Dreamlinerer som flyr mellom Norge og USA.

— Det er bare å beklage overfor de av våre passasjerer som har opplevd forsinkelsen, sier informasjonskonsulent i Norwegian, Daniel Kirchhoff.

Informasjonskonsulent i Norwegian Daniel Kirchhoff

Det var en svikt ved bremsene som gjorde at flyet ikke lettet etter planen. Noe av årsaken til den kraftige forsinkelsen skyldes motstridende tilbakemeldinger fra dem som jobbet med å fikse det tekniske.— Først fikk vi melding om at det kunne løses innen rimelig tid, deretter fikk vi kontrabeskjed. Hadde vi kjent omfanget av de tekniske problemene på et tidligere tidspunkt hadde vi handlet annerledes, sier Kirchhoff.

- Hva tenker du om at det klages på dårlig informasjon?

— Vi har hele tiden prøvd å ivareta passasjerene våre. Vi har rekvirert hotell, mat og drikke. Vi har hele tiden prøvd å oppdatere hver enkelt via sms. Hvis dette ikke oppleves godt nok er det bare å beklage, sier Kirchhoff.

Det var 276 passasjerer som skulle flydd med Norwegian-flyet søndag kveld.