PADLERE: -Padlere i indre byfjord er faktisk ulovlig, sier Thomas Granfeldt, driftsjef i Kristiansand havn. Foto: Kristiansand Havn
FORTØYER: Dette skipet holder på å legge til kai sidelengs. Når båter legger seg på siden av skipet skaper det farlige situasjoner.

KRISTIANSAND: — Tidligere i dag kom det et cruiseskip inn til havna, og noen på et padlebrett bestemte seg for å padle helt inntil skipet mens det var i bevegelse. Det sier seg jo selv at det kunne gått helt galt, sier Thomas Granfeldt.

ADVARER: Thomas Granfeldt, driftsjef i Kristiansand havn, advarer mot uvettig båtkjøring foran store skip. Her foran cruiseskipet Aida Cara som lå til havn i Kristiansand lørdag. Foto: Vilde Buagstø

Driftsjefen i Kristiansand havn ser daglig farlige situasjoner når store cruiseskip, ferger og lastebåter skal legge til kai i havna. Da følger gjerne småbåter etter de store skipene, og de farlige situasjonene oppstår når folk ikke holder avstand.

— Sørlendinger er jo født med "tean i tanga", og jeg syns det er flott at folk bruker sjøen. Det er sånn det skal være om sommeren. Men man er nødt til å ha respekt for de skipene som kommer inn, og holde avstand. De er krevende å manøvrere og stopper ikke akkurat på en femøring, sier Granfeldt.

- Store skip må svinge unna

Han forteller at det i de aller fleste tilfellene går bra, men at det noen ganger dreier seg om ren flaks at det ikke har skjedd alvorlige ulykker.

— Jeg har selv opplevd tilfeller der store skip må svinge unna småbåter. Det er klart at da kommer det noen krasse uttalelser fra mannskapet etterpå. Uvettig kjøring foran cruiseskip og andre store båter er direkte livsfarlig, sier Granfeldt.

Ikke mulighet for å stoppe

Granfeldt får støtte av Odd Grønberg, linjedirektør på Color Lines rute Kristiansand - Hirtshals.

— Selvfølgelig skal det være plass til alle på sjøen, og det er ikke sånn at vi skal ha hele leia for oss selv. Men likevel er det noen som velger å gå inn i mer risikable situasjoner enn de burde. Det verst tenkelige scenarioet er vel hvis noen legger seg foran skipet og får motorstopp. Da har ikke skipet mulighet til å stoppe. Jeg tror faktisk ikke folk tenker på hva som kan skje i slike situasjoner, sier han.

Ubehagelig for føreren

Grønberg understreker at det ikke bare er Color Line som opplever farlige situasjoner, men også containerskip og cruiseskip. Han mener at det er småbåter som legger seg inn foran de store skipene som utgjør den største risikoen.

— Føreren av skipet får kanskje med seg at det ligger noen småbåter foran baugen, men det er et veldig stort område der man ikke ser. Jeg kan tenke meg at det må være svært ubehagelig for skipsføreren å ikke vite om båten har kommet seg ut på andre siden av baugen igjen, sier Grønberg.

Han har en oppfordring til småbåtførere.

— Bruk heller et ekstra minutt på å legge deg bak enn å gå foran. Det er lett å tenke at dette vil gå greit, men en liten båt vil tape for et stort skip. Selvfølgelig er det veldig hyggelig at folk bruker sjøen, det er noe av sjarmen med sommeren. Men den sjarmen kan brått forsvinne om man ikke tar hensyn, sier Grønberg.