KRISTIANSAND: — Det er derfor jeg ikke tør regne på det. Summene er så syke at man blir helt tullete av å tenke på det. Det er trist å bruke så mye penger på å komme seg til og fra arbeidsplassen, sier Elin Rosseland til Fædrelandsvennen.

Hun og mannen er begge skiftarbeidere på Hennig-Olsen Is vest for Kristiansand sentrum. De er bosatt i Tveit øst for sentrum. Dermed passerer de bomstasjonen to ganger daglig.

Hvordan påvirker rushtidsavgiften din hverdag? Fortell i debattfeltet under saken!

— De bestemmer, vi betaler. Hadde vi bodd i Frankrike, ville vi vel ha lenket oss fast på veien, mener bileieren fra Tveit.

Ikke nok med det: Ekteparet jobber aldri samme skift, derfor har de hver sin bil. Buss blir for tungvint, rett og slett.

NYE TIDER: Utgangsprisen er den samme når rushtidsavgiften trer i kraft – 21 kroner. Men når rabatten reduseres fra 50 til 20 prosent, vil prisen per passering i rushet for de fleste øke fra 10,50 til 17 kroner. Foto: Vegard Damsgaard

— Vi kolleger snakket om det tidligere i dag. Nå blir det gøy å kjøre til jobb, kommer det ironisk fra 45-åringen. Et annet par på jobben er i nøyaktig samme situasjon, forteller hun.

Rundt 18.000 i året

Elin og mannen har jobbet på iskremfabrikken i henholdsvis 25 og 27 år, og akter verken å slutte eller flytte – foreløpig.

- Kan dere ikke begynne på samme skift?

— Nei, vi har forskjellige arbeidsfelt og jobber på helt ulike tidspunkt, svarer Rosseland.

- Men hva skal politikerne gjøre for å få ned biltrafikken?

— Nei, jeg vet ærlig talt ikke. Jeg vet bare at vi betaler veldig mye penger for å kjøre bil, med veiavgift, drivstoffavgift og bompenger, svarer Tveit-beboeren før hun setter seg i bilen og kjører de to milene hjem.

Skiftjobben innebærer to uker dagvakt og én uke kveld (fra 15.30). Dermed vil fem av seks bompasseringer til og fra jobb være innenfor rushtiden.

I tillegg kommer turer på kryss og tvers av byen utenom jobb, slik at ekteparets totale bompengeutgifter trolig havner på rundt 18.000 kroner i året – en økning på rundt 6000 kroner fra i dag. Fram til takstøkningen i 2010 betalte de til sammenligning 3000 kroner i bompenger.

- Moderat endring

Målet er å redusere biltrafikken med seks prosent, slik at regionen kan innkassere flere hundre millioner kroner i statlige belønningsmidler de neste årene. Skal man oppnå større nedgang kreves store investeringer i kollektivtilbudet.

— De fleste arbeidsfolk vil nok få én bompassering i rushtiden per dag. Takstendringen er såpass moderat at vi tror den får begrenset effekt for dem med vanlig arbeidstid, uttaler Øystein Holvik, prosjektleder for Areal- og transportprosjektet i Kristiansands-regionen.

— Hvem forventer dere skal parkere bilen?

— De som lettest kan endre reisetidspunkt, for eksempel pensjonister eller andre som ikke er i jobb. Noen kan også velge hjemmekontor i større grad, eller de har fleksibel arbeidstid. Så er det nok noen som vil slå sammen turer, i stedet for å dra til byen to ganger per dag gjør de unna mer på en gang. Og selvsagt håper vi flere sykler, tar buss eller går – at dette blir det lille puffet som skal til for å la bilen stå, svarer Holvik.

Hvordan påvirker rushtidsavgiften din hverdag? Fortell i debattfeltet under saken!

Økning på 3300 kroner

Fædrelandsvennen har satt opp to regnestykker: Ett for dem som passerer bomstasjonen i rushet to ganger daglig, for eksempel en som bor på Grim og jobber i Sørlandsparken, og ett for dem som passerer én gang om dagen. Forutsetningen er at de har abonnement (bombrikke) og dermed får 20 prosent rabatt (11/17 i stedet for 14/21 kroner utenfor/i rush).

I dag er det tak på 50 passeringer i måneden, det vil si at man med full rabatt (10,50 kroner) betaler maksimalt 525 kroner, tilsvarende 6300 i året. Også i den nye ordningen blir det et tak per måned, men det gjelder kun ved passering utenom rushet.

Det betyr at passerer man bommen 40 ganger i rushet per måned, betaler man kun for inntil 10 passeringer utenom rush. Deretter er det gratis i den såkalte lavtakstperioden.

Regnestykket viser at den første gruppa vil oppleve en økning på 3300 kroner per bil i året, den andre gruppa må ut med 1750 kroner mer.

Eksempel 1:

Passerer bomstasjon både morgen og ettermiddag på hverdager, pluss noen ganger i uka utenom rushet.

Bomavgift i rushet: 170 kr per uke x 50 uker = 8500 kr

Utenom rushet: Betaler kun for 2 passeringer pr uke, pga tak på maks 50 passeringer: 1100 kr

Totalt: 9600 kroner

(Førpris: 6300 kr)

Eksempel 2:

Passerer bomstasjon én gang i rushet på hverdager, pluss fem ganger i uka utenom rushet.

Bomavgift i rushet: 85 kr per uke x 50 uker = 4250 kr

Utenom rushet (5 per uke): 55 per uke x 50 uker =2750 kr

Totalt: 7000 kroner

(Førpris: 5250 kr)