— Vi har sammenliknet oss med kommuner som har et høyere elevtall per skole i snitt, blant andre Drammen. Så har vi regnet ut at vår skolestruktur koster rundt 40 millioner kroner ekstra i året, sier Arild Rekve, oppvekstdirektør i Kristiansand kommune.

- Trenger større skoler

I Kristiansand er det i snitt 250 elever per skole, mens tallet er 400 i Drammen. Lørdag skrev Fædrelandsvennen at det nå er 2500 ledige skoleplasser i grunnskolen i Kristiansand. Dette tallet samsvarer nokså nøyaktig med kommunens konklusjon om at det er "ti skoler for mye" i byen.

— Derfor må vi i fremtiden ha mer robuste enheter og større skoler i Kristiansand. Det har jeg vært veldig tydelig på. Større skoler er billigere å drive. Med større skoler kan man satse mer ressurser på lærere, satse på mer innhold i selve klasserommet, fortsetter Rekve.

Forstår lokal kamp

Han sier han likevel har forståelse for at nærmiljøer kjemper for sine skoler.

— En ekstra skole koster en ekstra rektor, ekspedisjon, sosiallærer, kontaktlærere og spesialpedagogisk tjeneste, påpeker oppvekstdirektøren.

— Vil ikke mindre skoler medføre bedre undervisningskvalitet for elevene?

— Vi tildeler ressurser etter antall elever på skolen. Derfor får ikke en liten skole mer penger, sier Rekve, som forteller at han ennå ikke har snakket med én rektor i Kristiansand som ikke har vært enig i at det bør satses på storskoler i fremtiden.

Mot store skoler

Hans Petter Horve, leder for Miljøpartiet De Grønne, er motstander av storskoler. Han tror at Kristiansand har behov for de 2500 skoleplassene som nå står tomme.

— Jeg er tvilende til kommunens prognoser om befolkningsvekst. Jeg tror vi trenger den ledige kapasiteten, sier Horve, og fortsetter:

— Det vil koste mye å bygge nye storskoler, eventuelt å utvide gamle. Det vil også koste penger med elevtransport, sier partilederen, som frykter at store skoler vil medføre at elevene får dårligere oppfølging.

— Jeg tror at store storskoler vil kunne skape flere dropouts. Alt kan ikke måles i penger. Samfunnsøkonomisk er det bedre med små skoler. Nærheten til lokalsamfunnene betyr mye, sier Horve.