KRISTIANSAND: — De som driver med feilsøking i Multicom og Netcom greier ikke å gi oss prognoser på når feilen skal være rettet, sier Thomas Ruud Jensen, utviklingssjef i AKT, onsdag morgen.

Systemet har vært i drift i 56 dager, før det knelte for litt over et døgn siden. Teknikere har jobbet gjennom natten med feilretting, men systemet er fremdeles nede.

— Vi venter på en ny oppdatering i formiddag. Slik jeg har forstått situasjonen, fungerer det fundamentale prognoseverktøyet i systemet. Det er kommunikasjonen ut til publikum som ikke fungerer. De får det ikke opp på sine skjermer på nett og mobil. Heller ikke skjermene på holdeplassene fungerer. Det er sterkt beklagelig. Mange passasjerer mister den gode informasjonen vi har lyst til å gi dem, sier Ruud Jensen.

Fortsatt i testfase

Siden systemet fortsatt er inne i en testperiode, er det satt av ekstra ressurser til feilretting hos leverandøren.

— Vi har veldig tett dialog med vår leverandør, og de har høyt trøkk på å rette denne feilen. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på dette systemet siden vi begynte å teste det, forteller Ruud Jensen.

Dette er første gang i testperioden systemet har vært nede.

Systemet fungerer fortsatt inne på bussen, hvor systemet roper opp neste holdeplass.

- Sårbart system

Steinar Moberg Bjorøy, driftsansvarlig for sanntidssystemet i AKT, håpet tirsdag kveld at systemet ville være oppe igjen i løpet av natten.

— Vi har ikke fått noe estimat. Vi hadde håpet at det skulle være oppe i løpet av dagen, sier han.

- Hva tenker du om at systemet er nede bare to måneder etter oppstart?

- Det er viktig å få fram at vi er i en testperiode av systemet, og sånn sett er det jo greit at det skjer nå. Men det er selvfølgelig beklagelig at det ikke fungerer.

Han forteller at sanntidssystemet, som alle andre system som er avhengig av telekommunikasjon, er sårbare for tekniske feil.