KULTBIL: Kjetil Eikeland kjøpte en Hillmann Minx IIIC, 1963 modell i 2004. Den er 100 prosent original, bortsett fra lakken. - Dette var den første bilen vi hadde, forteller Kjetil Eikeland. Foto: Tomm W. Christiansen
GAMMEL TYSKER: Rolf Syvertsen overtok denne motorsykkelen etter sin far i 1954. Motorsykkelen, en BMW R75 ble importert av tyskerne til Kjevik under krigen. Fem av disse syklene ble reddet. Foto: Tomm W. Christiansen
SELVBYGD: Denne Chevroleten fra 1929 kom i kasser, og eier Ola Ljosdal brukte fem år på å bygge den opp. Foto: Tomm W. Christiansen
JAGUAR: Husker du Inspektør Morse? Han kjørte en lignende Jaguar i den populære TV-serien. Foto: Tomm W. Christiansen
DATIDENS OBLAT: Allerede på 20-tallet måtte man betale avgift for å kjøre på veiene. Foto: Tomm W. Christiansen
VETERANBILTREFF: Nærmere 300 biler ble samlet på Vest-Agder Fylkesmuseum på Kongsgård i dag. Foto: Tomm W. Christiansen
GAMLE AMERIKANERE: Det var noe for enhver smak på veteranbiltreffet i dag. Foto: Tomm W. Christiansen

KRISTIANSAND: Det startet med at et lite knippe fra Agder motorhistoriske klubb (AMK) tok en årlig kjøretur for 25 år siden. I dag kom det nærmere 300 biler til Vest-Agder Fylkesmuseum på Kongsgård.

Jaktet på fartssyndere

I strålende sol glitrer det i lakken til gamle glis. Flere av eierne har også tidsriktige antrekk for anledningen. En av dem er Odd Gunnar Røyland som har fått på seg sin gamle politiuniform fra 70-tallet. Med seg har han den samme motorsykkelen som han jagde fartssyndere med i 1972, en 500 kubbikks BMW 490 fra 1956. > Den går som ei klokke— Da jeg startet som aspirant i 1972 fikk jeg patruljere fra Mandal til Lillesand med motorsykkel, og jeg tok mange fartssyndere med denne, forteller Røyland om motorsykkelen.

Da en kollega kjøpte sykkelen da den gikk ut av tjeneste, gav Røyland klar beskjed om at han ville kjøpe den når kollegaen ville selge. For tolv år siden kom sykkelen tilbake til Røyland.

— Den går som ei klokke, sier Røyland.

Bygd opp fra grunnen

Per Erik Andersen er mangeårig veteranbilentusiast og tipser Fædrelandsvennens utsendte om flere godbiter.

— Her har vi en veldig spesiell bil. Den er bygd helt fra bunnen av, forteller Andersen om en Chevrolet fra 1929. Eier, Ola Ljosdal kan bekrefte at han har bygd bilen opp helt fra bunnen av.

— Jeg brukte vel fem år på det, og bare motoren kostet 30.000, sier han.

— Er det verdt det?

— Å ja, jeg har det så gøy med den, svarer han.

Hverdagsbil ble kultbil

Per Erik Andersen guider oss videre mellom biler, motorsykler og båter. En Ford fra 30-tallet, og en original Daimler Conquest Century fra 1954 må sjekkes ut før vi kan ta en titt på en gammel hverdagsbil som nå er kultbil.

Det var den første bilen vi hadde, så det er nok litt nostalgiEn Hillman Minx IIIC fra 1963, hundre prosent original bortsett fra ny lakk må oppleves.

— Se på interiøret. Du hører historien til bilen når du åpner og lukker døren på førersiden, sier Per Erik Andersen entusiastisk.

Eier, Kjetil Eikeland kjøpte bilen i 2004. — Det var den første bilen vi hadde, så det er nok litt nostalgi, sier han.

Overlevde krigen

Noe helt annet enn hverdagslig er en gammel motorsykkel, en BMW R75 som tyskerne tok med seg under krigen. Den har hatt hjem i Vennesla siden 1947. — Det var min far som kjøpte den av politiet, og jeg overtok den i 1954, forteller Rolf Syvertsen som mener at sykkelen var det flotteste som var den gangen.

— Det kom et lass med motorsykler til Kjevik som ble kjørt til Høllen i Søgne hvor de skulle fraktes videre. Fem av dem ble igjen og overlevde forteller Syvertsen som har vært overalt sør for Trondhjem med motorsykkelen.