MANDAL: — I dag er det rundt 700 nye boliger under arbeid, og det er vedtatt mulighet for bygging av minst 1500 flere boenheter i kommunen. Det er utrolig mye, og gjør at vi har god mulighet til å ta imot mange nye innbyggere. Mandal har med dette utgangspunktet et stort potensial i å utvikle seg som en pendlerkommune til Kristiansand, sier ordfører i Mandal, Tore Askildsen (KrF).

Pendlere

Han håper at ny firefelts motorvei mellom Søgne og Lindesnes er en realitet innen ti år.

— Innen da må vi forberede oss slik at vi har tilrettelagt så godt som mulig for pendlere. I tillegg må vi tilrettelegge for næringsliv og industri i Mandal, og særlig med tanke på sjørettet næring i Strømsvika. Skinsnes-området har potensial til å ta imot flere bedrifter med plasskrevende handel, og nye Amfisenter, som trolig står ferdig om et par-tre år, vil generere rundt 200 arbeidsplasser med sine 25 nye butikker, sier ordføreren.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

STØKKANTUNET: 19 av 20 leiligheter er solgt, og bygget på tomta til tidligere Mini 9 skal stå ferdig i juli. Prisene er fra halvannen til fire millioner kroner. Foto: Hanne Christine Borø

Mer enn 200 i året

Mandal øker i snitt med rundt 150 innbyggere i året. Askildsen mener ambisjonen må ligge på mer enn 200 nye innbyggere i året, og målet hans er å øke innbyggertallet fra dagens 15.000 til godt over 17.000 om ti år.

— Vi ønsker flere innbyggere, og mener Mandal er en attraktiv kommune å bo i. Her er glimrende oppvekstforhold, mangfoldig kulturliv, flotte anlegg for idrett, Furulunden og strendene. Vi har nytt kulturhus, og snart ny bro over elven som binder byen sammen. Strandpromenaden skal utvides og forlenges ved bybroa, og på sikt håper vi det blir tunell i Brobakken til enda et parkeringsanlegg i fjellet og med gjennomgang til den andre siden av byen. Dermed blir Bryggegata en miljøgate mer eller mindre fri for biltrafikk. Vi vil oppleve en vitalisering av sentrum, sier Askildsen.

Bremser på østsiden

I løpet av de siste årene er det bygget ganske formidabelt i Mandal, i hovedsak leiligheter. Det har vært stor interesse for disse leilighetene, og selv om Askildsen lurer litt på hvem som skal bebo de fremtidige boligene, så mener han det er viktig å forberede seg på fremtiden.

— Samtidig må vi vurdere å holde igjen på østsiden av byen. Det har sammenheng med skolekapasiteten, der særlig Ime skole opplever et vanvittig press. Øker innbyggertallet, vil vi måtte se på utvidelser av eksisterende skoler, eller bygge ny skole, sier han.

Barnehager

Det vil også bli utfordringer på barnehagesiden. Per i dag har Mandal over 80 barn på venteliste, der rundt 20 har rett til barnehageplass. Det skal bygges to nye avdelinger ved Frøysland barnehage for å ta unna den store søkermassen, men det vil trolig ikke være nok.

— Skole og barnehage er avgjørende for om folk flytter til en kommune, og det viktig at vi har kapasitet til å ta imot et økende barne- og elevtall. Jeg mener også at Mandal må rette blikket østover. Vi er ikke sterke nok alene til å være et lokomotiv for Lindesnesregionen,og trenger drakraften et tettere samarbeid med Kristiansand kan gi oss, mener Askildsen.