AGDER: Det viser tall fra Sjøfartsdirektoratet. De har i dag publisert en statistikk som viser antall omkomne som følge av fritidsbåtulykker i 2011. To personer omkom i Vest-Agder mot åtte året før. I Aust-Agder var det ingen dødsulykker med fritidsbåter i 2011. I 2010 var det én.

Positivt og negativt

Selv om tallene for Agder viser en kraftig nedgang, er ikke nedgangen like markant på landsbasis.

I alt var det 32 personer som omkom som følge av fritidsbåtulykker i 2011. For tidligere år er antall omkomne: 2008 – 30 omkomne, 2009 – 31 omkomne og 2010 33 omkomne.

– Vi er inne i en periode hvor det er positiv utvikling på ett område, samtidig som det dessverre er negativ utvikling på et annet område, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen på direktoratets hjemmeside.

Flytevest

En slik utvikling er omkomne som følge av kantring med båt. I 2010 omkom det 17 personer som følge av kantring – i 2011 omkom det to stykker innen samme årsaksområde.

– Det er lite som tyder på at det er blitt færre som kantrer, men vi tror kanskje folk har oppfattet budskapet om å bruke flytevest, sier Akselsen.

Riktig retning

Når det gjelder tallene lokalt i 2011 tror koordinator for politiets båttjeneste i Agder, Ove Austenaa, at noe av nedgangen kan skyldes tilfeldigheter, men understreker samtidig at det er gledelige tall.

– Selv om noe av nedgangen kan tilskrives tilfeldigheter viser det jo samtidig at vi har tatt noen steg i riktig retning. Så får vi bare håpe denne trenden fortsetter, sier Austenaa til Fædrelandsvennen.

Promille

Politiet i Agder har fire hovedområder som de fokuserer på til sjøs. Fart, promille og uaktsom kjøring.

– Det er folk som kjører idiot til sjøs, men det blir færre og færre. I tilegg merker vi at det begynner å bli en større og større aksept ute blant folk om at promille og båtkjøring ikke hører sammen. Så vi ser jo at vårt arbeid bærer frukter, sier han.

Livsforsikring

I tillegg til politiets og andres arbeid for å heve kunnskapen om farene til sjøs, mener Austenaa at noe av utviklingen også kan skyldes mange alvorlige ulykker i 2010. – I 2010 hadde vi noen store ulykker, blant annet den hvor fire dansker omkom ved Skjernøy i Mandal. Disse fikk jo stor oppmerksomhet og gjorde kanskje at folk var mer forsiktige enn normalt til sjøs i 2011, forklarer han

Austenaa er også enig med Akselsen om at folk nå har oppfattet budskapet om flytevest.

– Når det kommer til bruk av flytevest er dette noe vi ser at blir bedre og bedre år for år. Nå er det ikke lengre bare barna som har på seg flytevest men også foreldrene. Det er gledelig, for det er ofte vesten som kan være avgjørende for om en ulykke til sjøs blir en dødsulykke eller ikke, sier han.

Og føyer til:

– Vesten er en billig livsforsikring.