DIESEL OG SALTVANN: Stein Isaksen må konstatere at båtens inventar er ødelagt av saltvann og diesel. Foto: Tore André Baardsen

KRISTIANSAND: — Hele operasjonen kommer til å koste et sted mellom 100 og 150 tusen kroner. Er det rart jeg er fortvilet, spør båteier Stein Isaksen.

Andre forsøk

I vannet like ved brygga i Korsvik ligger den 35 fot store seilbåten hans og duver i vannskorpa. Det vil si, toppdekket av seilbåten er synlig, resten ligger under vann. Siden båten sank i uværet mandag 14. mai har den ligget på 20 meters dyp.

— Et redningsfirma gjorde et forsøk på å få den opp ved hjelp av luftputer for et par uker siden, men det endte med at båten gikk i brygga og sank igjen, sier Isaksen.

Mye energi

Natt til 14. mai slet fortøyningene på flytebrygga som seilbåten var festet til i Korsvik marina. I den sterke vinden havnet båten mot bryggekanten på motsatt side og fikk et svært hull i baugen. Da skaden ble oppdaget morgenen etter, var hullet blitt så stort at den 35 fot lange seilbåten tok inn vann i rekordfart. Etter 15 minutter med intens lensing måtte båteieren og hans hjelpere gi opp.— Jeg har brukt mange timer og mye energi på denne båten. Det blir en lettelse å få den på land. Båten ser så skadet ut at jeg ikke regner med at den kan repareres. Det er trist, men samtidig er det greit å se den i dagslys igjen. Det har plaget meg at båten har ligget så lenge under vann, sier Isaksen.

Ferieplaner

Det rykker i skroget når kranfører Ole Borgen begynner å heve båten opp av vannet. Det rykker litt i munnvikene til båteieren også. Han er i ferd med å se slutten på drømmen som ble til et lite mareritt.

— Vi skulle jo på ferie i denne båten, kona og jeg. Nå har jeg sagt fra meg båtplassen. Så får vi sette oss ned og se hvordan vi takler dette. Vi har ikke gitt opp båt, men noe sier meg at det blir en annen type ferie på oss i år, sier 57-åringen med et tappert smil.

Fiskesuppe

Hele båten har kommet opp av vannet. Ut av det store hullet helt foran i baugen fosser det vann i store mengder. Plutselig detter det ut ketchup og sennepsflasker, rengjøringsmiddel og andre ingredienser som vitner om et hverdagsliv i en båt som for litt siden ble brukt til et brekk i hverdagen. Nå ser baugen nesten ut som kjeften til en svær, sulten hvithai.

— Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med denne, konstaterer Isaksen tørt.

— Er du spent på hvordan den ser ut inni?

— Nja. Det ligger vel kanskje nok fisk til ei fiskesuppe i båten, sier Isaksen og følger med når kranføreren bukserer båten over mot båtkrybba som står klar til å ta i mot havaristen.

- Vil du ha?

Sjefen på Randesund Allsidige service, Arild Rønning, hjelper kranføreren med å få båten på plass i krybba. En av de som deltar i bergingsoperasjonen, prikker Isaksen på skuldra.

— Heter kona di Turid, spør han.

— Ja, svarer båteieren.

— Her er redningsvesten hennes. Jeg plukket den opp fra sjøen.

57-åringen går om bord i båten. Det virker som om redningsvester og tauverk er noe av det eneste som er inntakt. I kabinen ligger puter hulter til bulter. Dyre instrumenter er ødelagt. Inventar er gjennomtrukket av vann. Det lukter diesel og saltvann.

— Vil du ha en båt, spør han journalisten.

Om kort tid begynner forsikringsselskapet å se på skadene. Hvis ingen tar sjansen på å kjøpe vraket, havner den på søpla.