SONGDALEN: — Vi står overfor en uholdbar situasjon som det er viktig å få gjort noe med, sier Hans Seland, senioringeniør i Statens Vegvesen region Sør til fvn.no.

Han snakker om køen i rushtiden på E 39 mellom Søgne og Kristiansand. Veivesenet har fått satt av penger til å gjøre noe med flaskehalsen mellom avkjørselen til Nodeland og rundkjøringen på Rosseland mellom 2010 og 2013. Ett alternativ som nå utredes, er om det skal lages en ny rundkjøring ved avkjørselen til Nodeland.

— I utgangspunktet er det ikke så nyttig å sende de som kommer fra Nodeland til Rosseland først når de skal til Kristiansand, forklarer han om hvorfor de nå vurderer nok en rundkjøring.

— Det er ingen superløsning, men det kan forbedre situasjonen noe, medgir han.

Firefeltsvei eller rundkjøring

Egentlig var tanken å lage firefeltsvei på de få hundre meterne. Seland sier at veivesenet nå vil undersøke om trafikken vil flyte bedre med rundkjøring i stedet.

— Jeg tror kanskje flyten kan bli bedre med rundkjøring med to felt rett igjennom, sier Seland.

Karl W. Strandvik, regionsjef for Norges Lastebileier Forbund, tror imidlertid ikke at en rundkjøring til vil bedre situasjonen.

— Målet må jo være å få en bedre trafikkflyt på denne strekningen. Men ved å bygge nok en rundkjøring ved innkjørselen til Nodeland mener jeg Statens Vegvesen går motsatt vei, sier Strandvik.

- Blir rene slalåmløypa

Fra før av er det to rundkjøringer på E 39 mellom Kristiansand og Søgne, og ett lysregulert kryss.

— Jeg kjenner jeg blir oppgitt over disse planene. Vi har nok flaskehalser på denne strekningen i dag både med dagens rundkjøring på Rosseland og lysreguleringen ved Vestheiene. Med nok en rundkjøring blir det rene slalåmløypa, sier Strandvik.

Hans Seland sier at det beste kanskje hadde vært å legge et to-planskryss, altså der kryssende trafikk går i en «bro» over hovedveien, på stedet.

— Men siden det ikke er der den fremtidige E 39 skal ligge, vil staten antakelig ikke bruke 30 til 50 millioner kroner på det, sier han.

Han understreker at målet er å få på plass en så god løsning som mulig.

— Hvis våre undersøkelser viser at ting vil bli verre med rundkjøring, vil vi la være. Vi er ute etter en løsning som vil gjøre ting bedre, sier han.

Hva Statens Vegvesen går inn for blir antakelig bestemt innen et halvt år. Byggingen av den valgte løsningen skal være på plass innen 2013.