OSLO/KRISTIANSAND: – Dette er veldig bra. Endelig kan vi komme i gang. Vi er klar fra dag én bare vi får en oppstartsdato. Da vil vi være fullt bemannet med kvalifisert personell, og alle tekniske systemer vil være døgnkontinuerlig operative, sier prosjektleder Jan Kristian Sæbø i Kristiansand kommune til NTB.

Prosjektlederen er meget fornøyd med nummervalget. 116 111 er etter hans mening enkelt og greit å forstå for barn.

– Jeg tror dette er et bra nummer. Jeg er veldig fornøyd med valget, sier han.

Kristiansand har fått en sentral funksjon i opplegget med alarmtelefon for barn. Telefoner fra kommuner uten slik tjeneste, blir automatisk kanalisert til Barnevernvakta i Kristiansand, som umiddelbart videreformidler samtalen til rette offentlige instans.

Likt nummer i hele EU Barnas egen alarmtelefon åpner i begynnelsen av juni. Telefonen blir døgnåpen, gratis og vil gjøre det mye lettere for voldsutsatte barn og bekymrede voksne å få kontakt med hjelpeapparatet.

Alarmtelefonen har fått nummeret 116 111, som nå endelig er godkjent av Post— og teletilsynet. Nummeret er EU-harmonisert og er likt i alle land i EU og EØS, opplyser ekspedisjonssjef Haktor Helland i Barne- og likestillingsdepartementet til NTB.

Den nye alarmtelefonen opprettes etter sterkt påtrykk av Barneombudet, som ikke minst oppfordrer voksne til å ta kontakt hvis de har den minste mistanke om at barn har det vondt eller vanskjøttes.

I dag er bekymringsmeldere henvist til forskjellige instanser – politi, barnevern, skole, sosialtjeneste. Nå skal barn og voksne slippe følelsen av å løpe spissrot for å nå fram med sitt viktige budskap. På et enkelt telefonnummer skal de møte kompetent personell i den andre enden.

Gammel idé Ideen om et enkelt nødnummer for barn ble lansert allerede på Trond-Viggo Torgersens tid som barneombud på 1990-tallet. Først nå blir den en realitet.

Det skjer etter mønster fra Island, som i flere år med vellykket resultat har hatt et sentralt nødnummer for barn. «Alle» barn på sagaøya kjenner nummeret.

Sist sommer la Barneombudet fram for Barne- og likestillingsdepartementet en 22 siders rapport om behovet for alarmtelefonen. Ombudet hadde blant annet disse kravene til en alarmtelefon:

*Ett nummer uansett hvor man ringer fra.

*Gratis.

*Alltid åpen.

*Betjenes av fagfolk.

– Man kan alltids ringe politiet hele døgnet. Men alarmtelefonen vil gjøre det lettere å ta kontakt for å melde fra om barn som lever vanskelige liv, enten det gjelder overgrep, omsorgssvikt eller vold, sier barneombud Reidar Hjermann til NTB.