LILLESAND: Kilder i Statens vegvesen opplyser at prøvesvar fra laboratoriet skal være dårligere enn først antatt. Leira og massen i området skal være så bløt og ustabil at geoteknikerne trolig er i tvil om hvilken løsning som kan være sikrest.

Vegvesenets geoteknikere har nå kontaktet andre eksperter for å sammen vurdere om det er mulig å bygge en omkjøringsvei og eventuelt hvordan arbeidet skal gjøres.

Venter på beskjed

Fædrelandsvennen kjenner til at en av mulighetene som har vært vurdert er å legge en lettfylling på leirmassen forbi rasstedet. Om dette er mulig, hvis prøvene er dårligere enn antatt, er vanskelig å si.

Hovedentreprenør CJV E 18 venter fortsatt på en beskjed om hvilken løsning Statens vegvesen velger. I går ble det sagt en slik beskjed kunne komme onsdag morgen. Nå kan hele dagen gå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GRAVER: Gravemaskiner er i full gang med å fjerne asfalt fra E 18, men det er foreløpig ikke satt i gang gravearbeid i den planlagte omkjøringstraseen. (Foto: Helge Corneliussen)

I mellomtiden jobbes det for fullt på rasstedet. Store gravemaskiner bryter opp halvmetertykke asfaltflak. Otera holder på med å sette ned nye stolper og omkjøringsveien er ferdig stukket ut. Skogsmaskiner rydder en fjellknaus som er tenkt sprengt bort for å slake ut kurven til en eventuell omkjøringsvei.

Omkjøring også neste uke?

Men om det blir en snarlig omkjøringsvei er altså usikkert. Vegvesenet har tidligere signalisert at en omkjøringsvei kan være klar om få dager. Om massen er dårligere enn antatt kan det bli omkjøring via Birkeland flere dager ut i neste uke også.

Statens vegvesen er så opptatt med møtevirksomhet at ingen av de prosjektansvarlige tar telefonen. Det er sendt ut en pressemelding, der vegvesenet sier det ikke er tatt noen beslutning for omkjøringsvei på E 18 i Lillesand.

— Vi har fortsatt et håp om å få en avgjørelse i dag. I det lengste håper vi at det skal være mulig å få til denne omkjøringsveien, sier informasjonsrådgiver i Statens vegvesen i Aust-Agder, Ingrid Sigridnes, til fvn.no.

Grunnboringene på stedet viste leirlag på ti meter og leira var veldig bløt. Området hvor raset gikk er karakterisert som så usikkert at sprengninger i nærheten fører til full stans i all aktivitet i rasområdet i en halv time etter hver sprengning.

Politiet måtte vente

Da Fædrelandsvennen var på rasstedet onsdag sto en fangetransport fra politiet og en ambulanse og ventet på å få passere. Til nå har utrykningskjøretøy og noe annen nyttetrafikk fått lov til å passere rasstedet.

Fortsatt er det ordinære bilister som ikke tar hensyn til skilting på E 18 og kjører forbi sperringer i håp om å komme forbi rasstedet. Et større vogntog hadde forvillet seg inn i rasområdet ved 12-tiden onsdag.

Sjåføren måtte rygge flere hundre meter for å få snudd nesen mot Kristiansand igjen.