KRISTIANSAND: Dermed fikk ikke de ansatte ved sykehusets avdelinger i Kristiansand, Arendal eller Flekkefjord tilgang til pasientjournaler og essensiell informasjon vedrørende pasientbehandlingen.

Ifølge IT-sjef Even Krogstad ved Sørlandet sykehus er man fullstendig avhengig av dette systemet blant annet for å holde oversikten over det pasientadministrative. Når systemet er nede blir det for eksempel umulig for sykehusets ansatte å få rede på hvor pasientene befinner seg og hvor de skal.

— Dette er et system som skal være operativt til en hver tid, og ikke planlagt nedetid er i aller høyeste grad uønsket, sier Krogstad til fvn.no.

— Kan lengre nedetid gå utover liv og helse?

— I visse situasjoner kan det det, men det avhenger litt av omstendighetene. I dette tilfellet gikk systemet ned om natta, som ikke er det verste tidspunktet. Vi har til nå ikke mottatt avviksmeldinger som indikerer pasientskade, sier Krogstad.

Ifølge Krogstad går en slik systemssvikt hovedsaklig utover planlagte handlinger ved sykehuset.

— Akutte situasjoner vil alltid kunne bli håndtert. Hver pasient har også en oppholdsmappe ved sengen, men stadig mer av informasjonen blir nå håndtert elektronisk, sier Krogstad.

Sykehuset driftsleverandør meldte klokken 8.30 tirsdag morgen at systemet var tilgjengelig igjen. Ifølge Krogstad var det problemer med treghet i deler av systemet gjennom hele tirsdagen.

— Vi kommer nå til å samle inn all informasjon omkring hendelsen, og vil evaluere situasjonen slik at vi i størst mulig grad kan sikre oss at det ikke skjer igjen.