KRISTIANSAND: — Color Line har god kapasitet, men har godt av konkurranse til Danmark. Jeg håper at et annet selskap tør å satse, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet i Kristiansand, Trond Blattmann, til fvn.no.

Fvn.no meldte i dag tidlig ordfører Per Sigurd Sørensen frykter at det kan bli en vintertom havn dersom ferjerederiene får fritt spillerom. I en avstemning på fvn.no har leserne svart at de ikke har tro på en vintertom havn.

- Løper indirekte Color Lines løp

Heller ikke politikerne synes å ha tro på det.

— Jeg mener at ordføreren forsterker ryktene om at Kristiansand vil bli uten ferje i vinterhalvåret, og indirekte løper han Color Line sitt ærend. De er en viktig operatør, men havnestyret skal ikke ha lov til å si nei til andre, sier Fremskrittspartiets grupppeleder i Kristiansand, Tor Utsogn.

Utsogn mener at havnas omfattende millioninvesteringer må føre til at flere rederier får muligheten til å seile til og fra byen:

— Økt kapasitet fører til økt tilbud, trafikk og inntekter. Kristiansand havn har jo satset mye penger for å øke kapasiteten slik at rederiene kan øke tilbudet. Når havna krever helårsseiling trekker rederiene seg unna.

- Vanskelig sak

KrF-gruppeleder Jørgen Kristiansen omtaler ferjekaoset som en svært vanskelig sak, og advarer mot at man i verste fall kan stå uten ferje i de ulønnsomme vintermånedene.

— Hele saken er vanskelig og faren er jo at man risikerer at kommunen står uten seilinger vinterstid. Det er noe vi må unngå, sier Kristiansen.

Kollegaene i FrP har planen klar og vil at stabile aktører skal få lov til å seile.

— Det må være slik at alle rederier med stabil drift og båter som er tillatt anløp skal få bruke havna. Man må selvfølgelig ha seilingsplaner og de som allerede har anløpstider i havna må få beholde dem. Nye rederier som kommer til må finne andre tider. Er det fullt klokka 2, så får de heller gå klokka 3, sier Utsogn.

Åpen for andre muligheter

Demokratene-leder Vidar Kleppe sier til fvn.no at havna i Kristiansand bør åpnes for alle aktører som er interessert. At det i verstefall kan føre til at Color Line forsvinner, mener Kleppe ikke er avgjørende.

— Color Line innser nok at de vil videreføre gullgruven Kristiansand. De har et helt apparat i byen, store markedsandeler og det vil være veldig rart om de legger ned. Jeg mener at Color Line står sterkt og at de ikke vil legge ned på bakgrunn av at Thy Ferries og Fjord Line skulle komme til byen. Selv om Color Line skulle velge å droppe Kristiansand, så er det jo andre alternativer for helårsdrift på gang, sier Kleppe.

Gruppeleder Dag Vige i Venstre er på lik linje med flere av sine politikerkollegaer enig i at aktørene i havna må seile på like vilkår.

— Det viktigste er like vilkår for dem som kjører fra Kristiansand. Utover det må markedsmekanismene styre, sier Vige. Dagens kontrakt mellom Kristiansand havn og Color Line krever at rederiet har helårsdrift. Dersom Fjord Line slipper til på sommerstid kan det føre til at Color Lines kontrakt må forhandles på nytt.