Hvordan kommer norske småbarn til å bli kledd i 2014, hvordan spiser de, hvordan eksponeres de på sosiale medier? Og hva blir nytt på fronter som oppdragelse, aktiviteter og interiør.

Vi har spurt en redaktør, en mammablogger og en pappablogger. Her er deres spådommer:

Møter barna på deres premisser

— Det blir en enda mer utbredt trend i 2014 å møte barn, også de helt små, på deres premisser . Man ser på barna som små individer, sier Karianne Gamkinn, kjent fra bloggen mammadamen.

2014 blir året der barnet blir møtt på egne premisser i enda større grad, tror blogger Karianne Gamkinn. Foto: Privat

Hun mener det vil gi seg utslag i nye trender innen oppdragelse og samvær med barna, alt fra søvn, spising til innredning av barnerom og lekene deres.— Det handler om ønsket om å være unik. Det kommer også i høyeste grad til syne gjennom barna. Og hvordan man presenterer seg og profilerer seg, i det private eller på blogger. Man vil bort fra det som er mainstream, sier hun.

Foreldre tror mer på seg selv

— Det er så mange ekspertråd rundt barneoppdragelse. Jeg tror foreldre blir veldig forvirret. Langt baki der murrer nok en stemme i dem om at de kanskje vet best selv, men mange er redde for å gjøre feil. Jeg tror en trend i 2014 blir å glemme ekspertrådene og stole på foreldrehjertet, sier redaktør i bladet Mamma, Hilde Rindal.

— Denne kjønnssegregeringsdebatten kommer til å kulminere i en langt mer fargenøytral kleskode blant barn, sier Peter Kihlman, han er mannen bak det som er blitt en av Norges største blogger: Pappahjerte.

Jeg spår at det i 2014 vil bli mer fokus på nærhet og deltagelse i leken med barna, enklere og mer tradisjonelle produkter vil få et oppsving. Karianne Gamkinn

— Jeg tror ikke gutter nødvendigvis vil ende opp i rosa fra topp til tå med det første, men spesielt jenter kommer nok til å bli dratt mer over på mer guttete farger som grønt og brunt, sier han.

LES OGSÅ:

- Er blått automatisk adm. dir og rosa hjerteknuser

Her er flere spådommer:

Barselgruppebilde

Spedbarns-fotografering har vært trendy en stund. Det nyeste er at profesjonelle fotografer kommer hjem til barselgruppen din, eller hele gruppen tropper opp i studio, for å forevige mødre og barn i kreativ og glad positur.

Barselgruppen i fotostudio. Lettere kaos, ifølge fotografen, men resultatet ble sjarmerende. Foto: Brukt med tillatelse: Katrine Kjøllesdal / www.katrinefoto.no/blogg
- Denne flotte barselgruppa var på besøk i mitt studio, sier fotograf Martine Aasvangen på Skarnes. Hun er opptatt av at bildene skal være levende og naturlig. Her er Simen, Rosalinn, Emilie og Kristian med sine mødre. Foto: Brukt med tillatelse av fotograf Martine Aasvangen. www.fotografmaasvangen.blogspot.no/

Babystyrt mattilvenning

Babystyrt mattilvenning, Babyled weaning, er en trend som bare vil fortsette. Det handler om å la barnet få sitte sammen med de voksne og spise den samme maten, kjenne på maten, grønnsakene i hånden.

— Dette blir stadig mer populær. Det arrangeres kurs i babystyrt tilvenning, jeg må innrømme at jeg selv var på ett i høst. Og så er det mange som ikke nøyer seg med en vanlig blender, men anskaffer seg en kombinert steamer/blender, som for eksempel Philips Avent steamer/blender. Den både damper og moser maten, og gjør det veldig lettvint å få til babystyrt mattilvenning, forteller hun.

Blåkopi med norsk vri?

Hva med en forgylt ostehøvel med barnets navn inngravert? Foto: Illustrasjonsfoto Tyler Olsen NTB/ Scanpix

Kihlman tror norske småbarnsforeldre, særlig mødre, vil fortsette å blåkopiere amerikanske skikker, som for eksempel «babyshowers» i 2014.— Men jeg håper det blir en trend at man tilføyer skikkene noe nytt og lokalt. Hva med å bytte ut bleiebløekaken med en stor G35 brunost med ostehøvel for å ønske dem velkommen til landet, kanskje til og med forgylt med gravering, sier han.

«Babystol med Ipad-feste er for vulgært»

- Til nå har vi sett mange «dette må du ha til babyen-lister», nå ser jeg enkelte bloggere kjører på med «dette trenger du IKKE til babyen-lister». Det har vært mye fokus på hva barn trenger av klær, utstyr og leker som skal underholde, være pedagogiske og fremme utvikling. Nå tror jeg vi ser en motreaksjon og en dreining mot å være kritisk til hva som virkelig er nødvendig. Jeg spår at det i 2014 vil bli mer fokus på nærhet og deltagelse i leken med barna, enklere og mer tradisjonelle produkter vil få et oppsving , sier Gamkinn.

Hun sikter til USA der det i fjor ble blest da Fisher Price lanserte en egen babystolder man kan feste Ipaden foran.

— Dette er stoler som er ment for så små barn som tre måneder. Det blir for vulgært, sier hun.

Verner Panton danker ut månelampen på barnerommet

Verner Pantons lille pendel «Flower Pot» henger på flere og flere barnerom. Foto: Signe Dons

— Nå er det ikke rosa og lyseblått som gjelder på barnerommene. Den nye trenden er barnerommene som gjenspeiler et tema eller barnets personlighet, at her har vi å gjøre med husets lille astronaut og lignende, mener Gamkinn.Trenden er å kombinere brukt og design. På lampesiden nøyer man seg ikke lenger med å velge typiske barnevarianter fra lampeforretningene, sånn som måne- og stjernelamper. Gjennomsiktige lamper fra Kartell eller den danske designeren Verner Pantons lille pendel «Flower Pot» henger på flere og flere barnerom, ifølge Gamkinn.

Konsulenter og kursing på søvn, mat etc.

I kjølvannet av at det blir mer fokus på anerkjennelsen av barnets behov, dukker det opp en kurs- og konsulentbusiness, mener Gamkinn.

- Helsestasjonen og rådene der er ikke lenger nok, nå shopper foreldre blant kurs og konsulenter som kommer hjem til deg . De gir spesialdesignede råd på de helt grunnleggende ting som søvn, mat og hvordan få hverdagen til å gå opp.

Alle strikker

Strikking, strikkebutikker og bøker om strikking blir enda mer hot i 2014, ifølge redaktør i Mamma, Hilde Rindal. Foto: Faksimile bok

— Strikking tar helt av og er kjempetrendy. Det handler om å kunne vise at man prioriterer å sette av tid til strikking, og å kunne skilte med noe hjemmelaget, gjerne til barna. Strikking er noe ekte, nært og naturlig. Det begynte med Skappel-genseren. Vi har sett strikkebøker, for eksempel en egen guttestrikkebok, som selger godt, og strikkebutikker som blåses til liv midt på hippeste Grünerløkka i Oslo, sier Rindal.

Sosiale medier

— Jeg tror folk er lei perfekte fremstillinger på sosiale medier. Vi har begynt å se det, og kommer til å se det enda mer i 2014, en motreaksjon med antilykke- og antiperfektblogger, tror Mamma-redaktør Hilde Rindal.

Mammablogger Karianne Gamkinn tror imidlertid på mer gjennomtenkte bilder:

— I 2014 kommer folk til å bli mer bevisste rundt hvordan de profilerer seg på sosiale medier, og hvilke bilder de legger ut av barna. Superbloggerne og kjendisene har gjort det lenge, nå kommer den vanlige bloggeren i gata etter, sier hun.

Retro er død. Det gjennomgående nå er nostalgiske, rene, klassiske klær. Hilde Rindal

- Nå er det kvalitet fremfor kvantitet. Gjennomtenkte bilder av barna, ikke bare fordi det ganger dem, men like mye for å bygge profilen. Det gjelder å vise en positiv side av seg selv, og her igjen – fremstå som unik. Det er oppskriften for å oppnå flest mulig «likes», legger Gamkinn til.

Mamma-redaktør Hilde Rindal tror blant annet på strikking og norsk design på barneklær for 2014. Foto: Privat

Barneklær: Norske designere tar opp kampen med danskene— Tidligere har danske småmerker dominert når det gjelder segmentet for litt dyrere kvalitets- og designklær til barn, men i det siste har det poppet opp flere norske. Det kommer vi til å se mer av, forteller Rindal.

Eksempler er Little Mountains, Jumina, Optimist of Norway.

— Stilene er litt ulike, men retro er død. Det gjennomgående er nostalgiske, rene, klassiske klær av en slik kvalitet at de kan gå i arv. Mye er av ull eller bambus, sier hun.

Fleksible familieløsninger

— 2014 blir året der man anerkjenner at familie tar tid, og hvor fleksible hverdager og ulike løsninger blir mer akseptert, tror Gamkinn.

På bloggen «Pappahjertet - for tøffe menn med myke hjerter» skriver Peter Kihlman og hverdagen, livet og mer til. Foto: Privat

— Det er fordi jeg tror folk er lei av debatten som handler om på den ene siden Kristin Skogen Lund og karrière og på den andre siden 50-talls kjernefamilien og cupcakes. I 2014 tror og håper jeg vi ser flere nyanser og kan la oss inspirere av familier som finner nye løsninger, fleksibelhet med tidskonto, og ikke minst av pappaer som velger mer hjemmetid, s er Gamkinn.

Landsdekkende konkurranse i matbokskreativitet

Bentobokskulturen er blitt svært populær, bentoboks er japansk lunsjboks med flere rom. Pappablogger Peter Kihlman tror vi vil se flere foreldre som overgår hverandre med sine kreasjoner.

— Det er ikke umulig at vi får en landsdekkende konkurranser innen matbokskreativitet, sier han.