– Overtid ved omkjøringen ved problemene i Trybakken, kostet oss 25.000 kroner timen og minst en halv million ekstra om dagen, sier Tor Alf Høye, seksjonsleder drift i Statens vegvesen Vest-Agder.

Når E 39 ved Try har vært helt eller delvis stengt denne uken, har veivesenet hatt ute en god del personell for å stoppe, kontrollere og dirigere trafikk inn på omkjøringsvei. I tillegg til overtidskostnaden, er det også transportøkonomiske kostnader knyttet til stengte veier og forsinkelser for arbeidstakere og godstransportører.

— I vinter har stengningene vært rundt Vatnebakken og Trybakken, samt noen problemer i Lenebakken. Stengningene har vært nødvendige av hensyn til sikkerhet, sier Høye.

Dyrt for bedriftene

Regiondirektør Siri Mathiesen i NHO Agder skryter av innsatsen til veivesenet, men sier E 39-problemene koster næringslivet på Agder millionbeløp.— E 39 er den viktigste veien mellom sør og vest. Veien har gått ut på dato for mange år siden. Når E 39 stenges eller det blir omkjøringer, får våre medlemmer store ekstrakostnader. Da snakker vi om mange millioner kroner, sier Mathiesen.

— Ny E 39 vil gi produksjonsvekst, ny giv for næringslivet og flere arbeidsplasser på Agder. I dag ser vi at produktene kommer på veien, men så blir det stopp og dermed forsvinner overskuddet, mener Mathiesen.

Ikke dimensjonert

— Når Vatnebakken er stengt, er hovedutfordringen vår å få veien saltet og bar igjen. Fylkesvei 455 og 459 er sånn sett gode omkjøringer, selv på vinterstid. Men de må være bare for is og snø, sier Høye.- Egentlig er ikke disse veiene dimensjonert for trafikkmengden, de lange bilene og den tyngden kjøretøyene har. Det er 50-sone enkelte steder, og det er en risiko med tanke på myke trafikanter, sier driftslederen.

Dårlig tilpasset

Når Trybakken er stengt, må trafikken via fylkesvei 461 over Laudal og inn via fylkesvei 455. Det er drøyt tre mil ekstra med enkelte bratte bakker, hvor veivesenet må ha det helt bart for å få trafikken gjennom.— I tillegg var det i Klevelandslia trangt med tanke på to større kjøretøy. Dessuten er denne veistrekningen enda dårligere tilpasset en slik omkjøringsbelastning som en stengt E 39 gir enn de andre nevnte fylkesveiene, forklarer Høye.

— Vi har i tillegg høydebegrensning ved Nodeland, slik at de høyeste kjøretøyene måtte skilles ut. De måtte enten kjøre en enda lengre omvei, eller vente, legger han til.

Uunngåelig

Trafikkstoppene er ofte uunngåelige.

— Kombinasjonen dårlig vær og dårlig skodd kjøretøy gjør at trafikken stopper opp på E 39 i den perioden det blir hvitt. Entreprenørene gjør en god jobb, med mange høvler og offensiv brøyting, mener Høye.

— Om vi skulle ha ventet på Falck eller Viking når vogntog stopper opp, ville det fort ha gått en halvtime eller en time. Da korker det seg til på veiene, i tillegg til at vi får mer snø som må fjernes, sier han og understreker at det er forebygging når de trekker vogntogene opp bakkene – en jobb de normalt ikke ville gjort.

Må ta grep på E 39

Hans Fredrik Grøvan (KrF) fra Lyngdal mener Stortingets transportkomité, som han selv er en del av, må ta grep for å få fortgang i ny E 39. — Alle stoppene i vinter viser at fremkommeligheten er alt for dårlig, og det på en transportåre som er så viktig for et eksportrettet næringsliv, sier Grøvan.

— Behovet viser at en fortgang i planene for utbyggingen av en ny firefelts vei fra Kristiansand til Lyngdal, er påkrevd, legger han til.

— Jeg har ikke noen statistikk, men det ser ut til at hyppigheten på stenging av stamveien har økt. At hovedveien mellom sør og vest er den stamveien i Norge som oftest blir stengt, er ikke bra, påpeker han.

— En sentral oppgave for transportkomiteen i denne stortingsperioden er å få tatt grep og sørge for et ja til full utbygging av E 39 fortest mulig, sier Grøvan.