Det sier stortingsrepresentant Hans-Fredrik Grøvan (KrF) til Fædrelandsvennen. Han mener arbeidet med Ytre ringvei i Kristiansand kan være i gang om to og et halvt år, antakelig parallelt med andre større strekninger i retning Lyngdal.

— Så nå er det utrolig viktig at kommunene holder trykk på planarbeidet, understreker han.

For Europaveien gjennom begge Agderfylkene er prioritert på topp ved etableringen av det nye veiselskapet som skal komme i drift i 2016. Selskapet skal stå for planlegging, utbygging og vedlikehold av lengre veistrekninger, og de prioriterte veiene er garantert statlig finansiering.

— Vi ser med all tydelighet hvilken landsdel som har blitt prioritert, sa en meget stolt Åse Michaelsen (Frp) da planene ble presentert på Arkivet torsdag.

For strekningene fra Kristiansand til Ålgård og fra Grimstad til Langangen i Telemark utgjør hovedtyngden av oppstartporteføljen det nye selskapet får ansvar for. Bare et par strekninger ved Lillehammer og i Sør-Trøndelag kommer i tillegg. 315 kilometer med ny motorvei i sør ligger nå inne i det nye veiselskapet.

Innen fem år

Samtlige strekninger er lovet ferdig innen 20 år med en samlet kostnad på 130 milliarder kroner, men både i Aust- og Vest-Agder ser man for seg at mye er gjort på fem år:

— Jeg tror vi har motorveistandard gjennom hele fylket i 2021-2022, sier Aust-Agder-representant Kjell Ingolf Ropstad (KrF) som deltok da planene ble presentert i Arendal tirsdag.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) tror på motorvei gjennom hele fylket innen 2022. Foto: Tone Sandberg

Strekningen Arendal — Tvedestrand kan påbegynnes allerede i 2016, og gjøres ferdig i løpet av tre år.Både politikere og næringsliv jubler over nyhetene som ble sluppet tirsdag.

Hverken strekningen Lyngdal-Ålgård eller Tvedestrand-Risør ligger inne i Nasjonal Transportplan 2014-23, og både Grøvan og Ropstad påpeker det positive i at hele E 18 og E 39 gjennom Agder-fylkene nå prioriteres i det nye veiselskapet.

Når det kan bli fire felt helt til Stavanger er fortsatt uklart:

— Innen 20 år, sa varaordfører Jørgen Kristiansen under pressekonferansen på Arkivet.

Ikke 20-årsperpektiv

Frp gikk til valg på at det skulle ta ti år, men Åse Michaelsen kan ikke love noe:

— Men jeg ser ikke et 20-årsperspektiv, sier hun.

Hans Fredrik Grøvan tror på frire felt til Lyngdal innen 2022. Foto: Tore André Baardsen

— Nå vil mye bli opp til veiselskapet, sir Grøvan.For etter at kommunedelplanene med trasévalg er vedtatt, vil det nye selskapet få ansvar for reguleringsplaner, anleggsplaner, anbud og bygging. Mye av planarbeidet i Agder-fylkene vil bygge på det som Statens vegvesen allerede har gjort gjennom flere år, og det vil bli utstrakt bruk av kompetanse fra veivesenet.

Hvor selskapet får sitt hovedsete, og hvor mange som skal jobbe i administrasjonen er fortsatt uklart. Men lokale politikere jobber hardt for at Kristiansand blir det foretrukne sted:

— Prioriteringen av Sørlandet burde borge for at selskapet blir lokalisert her, men det får vi ta i neste sving, sa Høyres ordførerkandidat Harald Furre under pressekonferansen.

Hans Fredrik Grøvan som sitter i transportkomiteen, og deltok da planene ble presentert i Oslo tirsdag, ser lyst på fremtiden:

— Jeg tror vi vil se en ny optimisme over hele Sørlandet. Å vite at veien kommer gir en psykologisk effekt som gjør at næringslivet våger å satse, og jeg tror vi vil se ny vekst og utvikling, sier han.

Fortsatt bompenger

Bompenger vil være en viktig finansieringskilde for de nye veiene, selv om Frp helst vil ha dem bort.

— Men det har vi ikke flertall for, sier Åse Michaelsen.

Det hun kan love er at antall bompengeselskaper reduseres fra over 50 til mellom tre og fem, og dermed minker administrasjonskostnadene.

Bompengeandelen av utbyggingskostnadene for de ulike strekningene vil ligge på samme nivå som det legges opp til i Nasjonal Transportplan.

— Den vil variere fra strekning til strekning, sier Grøvan. Han ser imidlertid for seg at den kan bli redusert:

— Flere av prognosene er basert på svært konservativ beregning av trafikkgrunnlaget, så det kan hende man kan avslutte bompengeinnkrevingen tidligere eller på annen måte redusere bompengeandelen, sier han.

— Men det er noe vi må ta stilling til når vi får oppdaterte tall.