— Venndøler har finansiert veier i Kristiansand i mange, mange år gjennom bompengene. Vi føler hele kollektivplanen er for sentralisert rundt Kristiansand, sier Senterparti-leder Eivind Drivenes til Fædrelandsvennen.

Jo Viljam Drivdal, prosjektleder for bymiljøavtalen i kristiansandsregionen, orienterte politikerne i plan- og økonomiutvalget om avtalen i tirsdagens møte.

Få siste nytt fra Vennesla på Venneslabygd.no!

Han la frem en planlagt satsing på kollektivtrafikk, som blant annet skal finansieres av flere og høyere bomavgifter, samt bomring rundt Sørlandsparken.

For mye Kristiansand

Drivenes sier han etter orienteringen sitter med følelsen av at altfor mye dreier seg om Kristiansand.

— Vi får i alle fall ikke mer enn vi må, sier han.

Av konkrete tiltak i Vennesla-området er hyppigere bussavgang og et "park and ride"-anlegg på Mosby inne i planen. I tillegg er det satt i gang en ny utredning av lokaltog, men tidligere utredninger har konkludert med at kundegrunnlaget er for lite.

Ellers er det lagt opp til investeringer i ny E39 fra Gartnerløkka til Breimyr, sykkelekspressvei fra Vollevannet til Auglandsbukta, kollektivterminaler i knutepunktkommunene, bro til Eg, innfartsparkeringer, ny havnegate, riksvei 9 i Ledningedalen og ny Vågsbygdvei fra Lumber til Kjos.

Fire busser i timen

Rådmann Svein Skisland har tidligere satt opp fire busser i timen som et krav for fremtiden i Vennesla. Det fikk han positivt svar på under møtet.

— Vi legger opp til at Sødal blir hovedtrasé, og vi vil ha fire busser i timen der, sa prosjektleder Drivdal under møtet.

Det gleder Sp-leder Drivenes.

— Det er bra at vi får Sødal som hovedrute. Dagens melkerute rundt Moseidmoen og Mosby tar for lang tid. Det tar bortimot dobbelt så lang tid med buss som med bil, sier han.

Ønsker direktebusser

Varaordfører Berit Kittelsen fortalte at hun selv kjørte til Graslia, parkerte og tok bussen til Kristiansand forrige uke.

— Det tok lenger tid fra sentrum til Kvarstein, enn fra Kvarstein til byen. Det er veldig mange og tette busstopp i Vennesla. Jeg mener at når vi får en så god frekvens på bussene må vi ha noen ruter som går non-stop mellom Vennesla sentrum og Kristiansand, sa hun.