Den rød-grønne regjeringen la til grunn midtrekkverk-konseptet på E 39-strekningen Ålgård-Søgne. Mandag bekreftet statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet at Statens vegvesen er bedt om å planlegge for firefelts motorvei fra Stavanger til Kristiansand.

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i veivesenet bekrefter at arbeidet er i gang. På Sørlandet ser planleggere på strekningen fra Kristiansand til Vigeland. Over sommeren flyttes beregninger nordover fra Lyngdal.

— Nå er det et stort trykk i arbeidet med E 39. Vi opplever en veldig optimisme om å få utbygd hele E 39 på strekningen Kristiansand-Stavanger, sier Tvedt til Aftenbladet .

Ukjent prislapp

Ulike konsepter er allerede utredet for Ålgård-Søgne. I 2011 var prislappen for midtrekkverk-konseptet (M) på 15,7 milliarder kroner. Samme år var firefeltskonseptet beregnet å koste 36,9 milliarder kroner.

Da den forrige regjeringen landet på M-konseptet i fjor, var prisen beregnet til om lag 17,2 milliarder kroner.

Prislappene for fire felt og midtrekkverk er fortsatt nokså usikre. Tvedt kan verken si noe konkret om prislapp eller tidsmilepæler for en potensiell motorvei.Heller ikke statssekretær Hoksrud (Frp) har en klar idé om hva en motorvei mellom byene vil koste.

Skrur opp farten

E 39-oppgraderingen åpner for 110 km/t på strekningen. Det trengs dersom visjonen om 80 minutters reisetid mellom Stavanger og Kristiansand skal bli en realitet.

Ambisjonene ble framført av næringsliv og politikere under et E 39-møte i Lyngdal mandag.

— 80 minutters reisetid krever minst 100 km/t, sier Tvedt.

— At vi skal planlegge for fire felt, gjør at vi kan få avklaringer om en standard på hastigheter over 100 km/t.

- Kan 110 km/t på strekningen bli aktuelt?

— Ja, det tror jeg. Vi skal planlegge for høyere enn 100 km/t, sier prosjektlederen.

Sund er skremt

Motorvei mellom byene er ikke en del av Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023. Eirin Sund (Ap), førstenestleder i Stortingets transportkomité, synes det er alvorlig at den sittende regjeringen løfter fram prosjekter utenfor NTP og prioriteringer og øremerkede kroner der.

Eirin Sund (Ap) Foto: Carina Johansen

— Jeg blir livredd. Regjeringen kommer med nye prosjekter og ideer uten at det eller kostnadene er med i NTP. Dette skaper usikkerhet og uro, sier Sund.Hun har sammen med blant andre Geir Pollestad (Sp) bedt om at en oppdatert transportplan, med beløper og prioriteringer, legges fram i forbindelse med statsbudsjettet for 2015. Før Stortinget fikk saken til behandling tirsdag, minnet Linda Hofstad Helleland (H), leder i transportkomiteen, om at NTP er førende for planlegging innen samferdsel, men "ikke bindende for ressursbruken for de enkelte budsjettår."

Helleland avfeier behovet for en oppdatert transportplan. Hun viser til at også regjeringen Stoltenberg har justert pengebruken underveis uten å legge fram en fersk NTP.

Køsniking forbi NTP

Rogfast under Boknafjorden er først ut når Kristiansand til Trondheim ifølge vedtatt NTP skal bli ferjefritt på sikt.

Høyre-kollega Siri Meling varslet i Fædrelandsvennen denne uken at E 39 sørover nå skal prioriteres foran E 39 nordover siden ferjefri vei over Boknafjorden "er fikset".

Uttalelsen skremmer Sund:

— Regningen er ikke betalt for E 39 nordover. Klart, hvis regjeringen, som Meling er en del av, har mye penger, kan vi vurdere alle slags forslag, sier hun.

— Lovnadene i NTP ligger nordover, men det er ikke «ordnet» nordover. Puttes pengene på alle andre prosjekter, kan penger til andre prosjekter ryke. Vi risikerer at vi ikke får realisert et ferjefritt E 39 eller dobbeltspor til Egersund, sier Sund, som beskylder regjeringen for å trykke penger de ikke har.

Men køsniking forbi NTP er verst for Sund:

— Ja, og dette er ganske alvorlig. NTP er et reelt styringsdokument. Prosjektene som ligger her, er løftet opp og fram av regionene, sier Sund, som legger til at dobbeltsporsatsing er et langt bedre klimasvar enn motorvei.

- Sund er sur

Meling (H) mener Sund "surmuler" etter regjeringsexiten i fjor. Hun avviser at det er snakk om nedprioritere Rogfast og E 39 nordover. Det må gå an å tenke to tanker samtidig, mener hun:

Siri Meling (H) Foto: Carina Johansen

— Jeg tenker at vi må kunne gjøre ting noe annerledes og få mer igjen for pengene. Vi har store ambisjoner og skal levere på samferdsel. - Sund hevder Stortinget ikke får være med på leken?

— Jeg synes det er bra at fire felt planlegges. Sund var med på å legge til grunn et lavere ambisjonsnivå for strekningen i NTP. Jeg er glad for at vi har større ambisjoner og for at veivesenet nå planlegger for fire felt.

- Hva med klimaet?

— Vi må ta hensyn til mange ting. Det vil skje en stor befolkningsvekst i begge regioner. Vi må både tilrettelegge for effektive transportårer og kollektivtransport. Å unngå trafikksikre veier er ikke nødvendigvis en god klimaløsning, sier Meling.

Sp: - Inflasjon i lovnader

Geir Pollestad (Sp) sier en fullverdig motorvei blir "mange, mange milliarder kroner dyrere" enn løsningen som til nå er lagt til grunn. Han ber om et regjeringsvedtak i saken før han tar utspillet seriøst.

Geir Pollestad (Sp) Foto: Carina Johansen

— Det er flott at Frp varsler at de vil bruke mer penger enn det som ligger inne i en offensiv NTP, men vi vil ha en mening om hvordan pengene skal brukes. Vi ønsker å påvirke om det skal slettes bompenger eller bygges mer vei. Jeg foretrekker mer vei, sier han.- Regjeringen gir mange signaler om hva som skal prioriteres. Det går inflasjon i lovnader, mye store ord og nokså tamt i realiteten.

- Utslippsbombe

Natur og Ungdom mener planene er stikk i strid med det regjeringen er forpliktet til å kutte av klimagassutslipp gjennom Nasjonal Transportplan (NTP) og det stortingsvedtatte klimaforliket.

— All forskning viser at større kapasitet på veinettet medfører mer trafikk. Klimagassutslippene fra veitrafikken vil derfor bare fortsette å stige. Det går ikke an å bygge seg ut av kapasitetsproblemer med mer vei. Det vil bare skape nye trafikkorker om noen år, sier sentralstyremedlem Gaute Eiterjord i Natur og Ungdom.

— Fire felt mellom Stavanger og Kristiansand er en utslippsbombe, og det er direkte uansvarlig å kalle dette framtidsrettet, sier han i en pressemelding.

Organisasjonen maner til mer midler til jernbane i stedet, delvis for å få mer gods fra vei til bane.

— Dersom dobbeltspor på Intercity-triangelet, sammenkobling på Sørlandsbanen og dobbeltspor i Stavanger-regionen realiseres, kan man like gjerne bare bygge ut hele linja mellom Oslo og Stavanger for høyhastighetstog. Da vil vi få en flunkende ny bane som kan korte reisetiden mellom storbyene ned til tre timer. Det er den framtidsrettede måten å koble regionen sammen på.