- Jeg er svært lettet over at pilotstreiken nå er avblåst, sa konsernsjef Bjørn Kjos under pressekonferansen på Fornebu tirsdag kveld. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Etter intense samtaler kunne både Norwegian og flygerne tirsdag kveld presentere avtalen de var blitt enige om.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener selskapet har strukket seg langt for å få til en løsning på konflikten.

– Jeg er svært lettet over at pilotstreiken nå er avblåst og at passasjerene våre endelig kan føle seg trygge på at flyene snart vil gå som normalt, sier han.

Også leder i fagforbundet Parat, Hans-Erik Skjæggerud, er glad streiken er over, og at alle passasjerene igjen kan komme seg dit de skal.

– Vi har vunnet fram på helt sentrale områder, sier han.

Selv om streiken er over, understreket Norwegian tirsdag kveld at det vil ta «noe tid» før trafikken går som normalt. Årsaken til det er at verken fly eller personale er i posisjon for onsdagens trafikk.

Binding til morselskap

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier flygerne har fått en nødvendig binding til morselskapet, likeverdige avtaler i Skandinavia og felles karrieremuligheter. Nettopp flygernes ansettelsesforhold har vært et helt sentralt krav fra deres side.

- Jeg er svært lettet over at pilotstreiken nå er avblåst, sa konsernsjef Bjørn Kjos under pressekonferansen på Fornebu tirsdag kveld. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Vi har oppnådd en klar binding til morselskapet Norwegian Air Shuttle i form av juridiske og økonomiske garantier uavhengig av hvilket datterselskap pilotene er ansatt i, sier Vatnar.Norwegian understreker at flygerne har fått en tariffavtale med betingelser som fortsatt er «blant de beste i bransjen». Avtalen er inngått med de pilotselskapene flygerne nå er ansatt i.

Samtidig har flygerne gått fra ytelse— til innskuddspensjon og akseptert en rimeligere forsikringsordning. I tillegg har de bidratt til mer fleksibel arbeidstid.

– Norsk modell

Norwegian slår fast at det har vært viktig for selskapet å inngå avtaler som «anerkjenner den retten styret og ledelsen i selskapet har til å fortsette å bygge en moderne konsernstruktur som gjør selskapet konkurransedyktig internasjonalt.»

Det har også vært sentralt i forhandlingene å ikke gi slipp på den kommersielle styringen og mulighetene for å tilpasse seg et konkurransebilde som hele tiden endrer seg.

Skjæggerud mener avtalen som nå er inngått, ikke hindrer Norwegian i å vokse internasjonalt.

– Jeg tror vi kan konstatere at den norske og nordiske modellen har vunnet over Norwegians forretningsmodell. Eller enda bedre – forretningsmodellen til Bjørn Kjos kan leve hånd i hånd med ryddige tariffavtaler på tvers av selskapsstrukturen som er valgt, sier han.

Rammet mange

Streiken har rammet 200.000 passasjerer. Siden onsdag 4. mars har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt, i tillegg til de fleste flyginger mellom Oslo, Stockholm og København.

70 flygere gikk ut i streik lørdag 28. februar, og 4. mars ble streiken trappet opp til å omfatte samtlige 650 flygere.

– Selskapet er påført store økonomiske kostnader. Det har vært en meget krevende periode både for våre passasjerer og for våre mange medarbeidere, som har jobbet dag og natt for å håndtere streiken og ta hånd om passasjerene på best mulig måte, sier Kjos.