Se bildeserie øverst i artikkelen!
— Kan du svømme? spør sjektekaptein Per Vetle Try.
— Sjekta lekker nemlig, og det kan gå hard for seg i konkurransen. Flere har hittil kjørt i fjellveggen under løpet, forteller han.
Kanonstart
72 tresjekter står klare til start årets sjekterace i Ny Hellesund og fremst står sjekta til Per og putrer.
Som mannskap har han hyrt inn Lars Wilhelm Andersen, Kjetil Andersen og Jan Erik Nordhagen.
— Ettersom vi har handikapet med å ha ensylindret motor får vi starte helt fremst, sier Per.
De stirrer nervøst på klokka i det den tikker nærmere startskuddet. I det kanonskuddet smeller til hoier mannskapet, og Per trykker til med gassen.
Kuppet av pirater
Sjekta ligger godt an først, men plutselig får guttene en piratsjekte opp på siden, og svart eksos fyller båten. Når eksoståken legger seg har allerede flere båter rast forbi. Det kommer en del gloser fra mannskaper og et par tomme ølbokser kastes etter piratbåten.
— Du jukser, sier Lars, som er svart i fjeset etter eksosen.
Tidligere år har de tatt en tredjeplass, og en femteplass, men i år har de håpet på førsteplassen. Det går derimot ikke lang tid før håpet blir knust ettersom båt etter båt raser forbi dem.
— Nei vi er nok best på start, konstaterer Per.
Toppfart på syv knop
Ruta går fra Ny-Hellesund og ut sundet mot Monsøya. Deltakerne går så på utsiden av Kapelløya og svinger inn Olavssundet før de kommer i mål som igjen er Ny-Hellesund.
— Dette er toppfart, ca sju knop, men taktikk er like viktig, forteller Per.
En annen båt som raser forbi får en ny ølboks kastet etter seg. De visste ikke hva de skulle ha på seg før rett før løpet, men gleden ble stor da det viste seg at kostymeansvarlig Kjetil hadde valgt badedrakter i år.
— Tidligere har vi hatt fullt oljedrakt, islender og sydvest, så vi kokte jo i sommervarmen. Dette er mye mer behagelig, sier Lars som har tatt på seg barten feil vei.
Vanlig på 50-tallet
På 50-tallet var det vanlig med sjekterace i Ny-Hellesund. Men tradisjonen lå død fram til Per Fronth og Arnold Markussen blåste liv i den gamle tradisjonen igjen.
— Per kom med forslaget og jeg dro det i gang. Det første året ventet vi bare noen få deltakere men så dukket det opp 50 sjekter, og i fjor var vi oppe i 86 deltakere.
Han forteller at det ikke er andre kriterier enn at man må ha ei tresjekte og at alle må kjøre samme vei.
Men det oppfordres også til kreativitet i for av prisutdelinger til mest kreative båt, beste sjektelyd, og en hederspris.
— Den perfekte sjektelyden er en to-takter, en sylinder, og sier tøff, tøff, tøff, med en et host i ny og ned, sier Markussen.