KRISTIANSAND: — Rundt 63 prosent av alle reiser i Kristiansand gjøres med bil, enten som sjåfør eller som passasjer. Ni prosent av reisene blir foretatt med sykkel, forteller Bjørne Jortveit, samferdselsrådgiver ved by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

— Dette gjør oss til den beste storbyen i Norge når det gjelder sykling, men også en av de verste når det gjelder bilbruk, påpeker han.

Godt nok?

Onsdag skrev Fædrelandsvennen at 36.000 innbyggere har mulighet til å sykle til sentrum på under 20 minutter.

Jortveit er en av de ansvarlige for miljøkampanjen "Jeg kjører grønt", hvor det i år var 3021 deltakere. Kommunens mål om 3000 deltakere ble dermed nådd. Deltakere kunne registrere poeng enten ved å gå, sykle eller ta buss.Men er målsettingen om 3000 deltakere en beskjeden målsetting, når potensialet for hvor mange som kan sykle til byen på under 20 minutter er så stort?

— Jeg tror egentlig ikke det. Vi sliter imidlertid med å nå de ihuga bilistene, sier samferdselsrådgiveren.

Rundt 7000 syklister

— Er du er fornøyd med antall deltakere i kampanjen?

— Fornøyd og fornøyd. Det viser seg at vi må stå ganske hardt på for å få med oss flere tusen deltakere, sier Jortveit, som tror at det kan være rundt 6-7000 syklister på veiene i Kristiansand på en god sykkeldag, en dag i tidsrommet mellom april og oktober.

— Uansett er det et veldig stort potensial for at flere kan sykle, understreker han.

Over 30 prosent i europeiske byer

— Hvordan skal dere få flere innbyggere til å sykle?

— Vi må fortsette med å tilrettelegge de fysiske forholdene for syklistene, ved å utvikle ekspressykkelveien. Vi mangler en god del penger for å få fullfinansiert satsingen, sier Jortveit. Han forteller at enkelte europeiske byer har en andel av sykkelreiser på 30 prosent.- Andre europeiske byer er gode på å separere veinettet mellom gående og syklende. Her i Kristiansand er vi bare i startfasen med vår sykkelekspressvei.

Anbefaler el-sykkel

Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand kommune, mener at flere innbyggere, også dem i utkantene av byen, kunne kommet seg raskt og effektivt fram med el-sykkel.

— Mange som bor i området med mange bakker, kan oppleve sykling som krevende, både på grunn av alder og form. Da kan el-sykkel være en løsning, sier han, og understreker at sykling bidrar til å bedre luftkvalitet lokalt.

— Hvorfor bør folk sykle mer?

— Jeg tror mange ikke er klar over hvor effektivt sykling er, særlig hvis man jobber sentralt i byen. Når man benytter bil, må man både stå i kø og finne parkeringsplass til bilen. Det tar tid. I tillegg gir sykling en helsegevinst. For egen del, er sykling til og fra jobben min viktigste kilde til trening, sier Holvik.