Kristiansand: Kristiansand kommune er i ferd med å overbevise Statens vegvesen om at 30-sone er det eneste rette, også for hovedfartsårene Vestre Strandgate, Festningsgata, Tollbodgata og Dronningens gate.

– 30 km/t er faktisk den øvre fartsgrense vi mennesker tåler å bli påkjørt i, mens i 50 km/t dør de aller fleste. Derfor skjønner vi ikke at dette ikke er gjort for lenge siden, uttaler en entusiastisk distriktsleder Ole Rath i Trygg Trafikk Vest-Agder.

Fra før er det 30-sone i det roligere strøket av Kvadraturen, i Posebyen og Murbyen, stedvis med opphøyde gangfelt og innsnevring av kjørebanen.

Mange skader

– 30-sone har vært et kommunalt ønske i mange år, men nå er også veivesenet på glid. Utfordringen er å få dette til på en grei måte for tungtrafikk og busser, som er mer sårbare for fartsdempere, forklarer avdelingsleder Per Kjelsaas i ingeniørvesenet.

– Så 30-skilt er ikke nok?

– Det viser seg at skilting alene bare har begrenset effekt, derfor ønsker vi å følge opp med fysiske tiltak, svarer han.

Tiltaket kan bli innført i forbindelse med Trafikksikkerhetsplan for Kristiansand 2011–2014, og nå har avdelingslederen innkalt partene til møte 13. september for å diskutere planlegging, finansiering og gjennomføring.

Fædrelandsvennen har innhentet ulykkesstatistikk for myke trafikanter i Kvadraturen fra Statens vegvesen. Den forteller at det i snitt skjer sju ulykker med personskade per år.

I tiårsperioden 2001–2010 var det én dødsulykke, fem påkjørsler med alvorlige skader og om lag 40 ulykker med lettere skader langs veiene der grensen i dag er 50 km/t. I tillegg kommer om lag 25 ulykker i sentrum for øvrig, pluss et ukjent antall sammenstøt uten personskader.

– Bare sekunder

I Statens vegvesen erkjenner man at statistikken taler for lavere fartsgrense.

– Det skal ikke stå på kostnader, men vi må se på hvordan tiltaket vil fungere for større kjøretøy, uttaler avdelingsingeniør Sveinung Haugerudbråten.

Ingeniørvesenets målinger tyder på at de færreste holder 50 km/t gjennom Kvadraturen i dag. Så det er neppe særlig tid å tape for bilister flest.

– Det er ikke snakk om mange sekunder, så da må man stille seg spørsmålet hva man skal bruke disse sekundene til, mener Ole Rath fra Trygg Trafikk, som har 30-sone i norske byer høyt på agendaen:

– Folketallet øker og øker i sentrum, og når flere bruker byen blir det desto viktigere å senke fartsgrensen.

Lederen av byutviklingsstyret vil ikke ta stilling før de får saken på bordet:

– Klart at en del krysspunkter er farlige, samtidig vil 30-sone i hele Kvadraturen gi mindre flyt. Så her må vi veie det ene mot det andre, mener Grete Kvelland Skaara (KrF).