GRIMSTAD: – Vi føler oss av og til som fritt vilt, og er ikke velkommen noe sted, sier Dag Otto Lauritzen. Den tidligere proffen er fortsatt ivrig syklist, og får stadig kjenne på bilistenes harme. Tuting og langfingre i lufta har han fått mange ganger.

– Da vi syklet søndag var den en bil med ungdommer som sprutet spylevæske mot oss, forteller Lauritzen.

Nye regler

Han er sterkt engasjert i syklistenes rettigheter langs veien, og tar til orde for å endre vikepliktsreglene for syklister slik at de ikke må stoppe for alle biler som skal krysse en sykkelvei. I tillegg påpeker han at syklistene også må ta hensyn, og ikke oppføre seg som villmenn i trafikken. De bør følge reglene.

– Når vi trener bør vi uansett få ligge i veibanen. Så får heller staten hoste opp noen penger til å skille ut et eget sykkelfelt, slik de har gjort noen steder. Det er en billig løsning som fungerer bra, sier han.

Lauritzen foreslår eget sykkelfelt langs gamle E18 mellom Grimstad og Kristiansand.

– Det er nå en mye brukt treningsvei. Her kan de enten gjøre veien litt bredere, eller så kan de ta noe av veibanen. En meter på hver side bør vies syklistene, mener han.

Mye konflikt

Lauritzen har både som profesjonell og turist syklet i de fleste land i Europa. Få steder er det like mye konflikt som i Norge.

– I Danmark, Nederland og Belgia har de atskilte sykkelfelt. I Frankrike står det skilt langs veien om at bilistene skal holde halvannen meters avstand når de kjører forbi. Til og med hissige italienere har større tålmodighet med syklister, selv om det ikke er så mange sykkelveier der, sier Lauritzen.

Han peker på at sykling er miljøvennlig, god trim og mye trivsel.

– Kanskje er de som sitter i bilene bare misunnelige på oss som orker å sykle, spør Lauritzen, før han legger til:

– Nei, jeg vil mane til et lavere konfliktnivå fra begge sider.