FLEKKEFJORD: — Helikoptrene er på slukkeinnsats og flyr tidvis drivstoff i skytteltrafikk. Dette har man gjort at man klarer en kontinuerlig slukking, forteller avdelingsleder Hans Kristian Madsen i Direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap (DSB).

Siden i går har de fire helikoptrene gjort sitt for å begrense den omfattende brannen.

— To helikoptre henter drivstoff på Kjevik. De har en tank med et kubikk drivstoff hengende under helikopteret. Å skaffe drivstoff på tankbil er ikke enkelt da tankbilene er knyttet til flyplassene, sier Madsen.

Det ble i går vurdert å kjøre tankbil med politieskorte fra Kjevik til brannområdet, men dette ble droppet.

Fra 15. april til 15. august står et helikopter fra firmmaet stand by døgnet rundt.

— Beredskapen mener vi er god fordi vi har rammeavtale med et av landets største heliopterselskaper. Vier nå inne i tredje år av inneværende rammeavtale. Avtalen konkurranseutsettes hvert fjerde år, sier Madsen.

Vanligvis står skogbrannhelikopteret stasjonert på Torp. Maskinen er et av de tre største i landet som egner seg til skogbrannslukking. Maskinen har en løftekapasitet på 3000 liter per løft.

— Når det brenner i veldig store områder så har vi mulighet til å sette andre i beredskap. Denne helga hadde vi helikopter på Torp og Værnes, sier Madsen.

Disse helikoptrene bruker mellom tre og fire minutter mellom hvert slipp.

— I løpet av en time har man gjerne 15 til 20 drop, hvor man leverer 45 til 60 tonn vann tilsvarende 60.000 liter vann, sier Madsen.