Egersund
Bro over Fedafjorden
Flekkefjord
Flekkefjord
Vigeland
Søgne
Bro over Topdalsfjorden ved Kjevik.
Bro over Topdalsfjorden ved Kjevik.
Kristiansand ved Justvik
Bro over Topdalsfjorden ved Kjevik.
Grimstad
Nord for Arendal
Stoa i Arendal
Sør for Brokelandsheia

Se animasjoner i bildeserien over.

Konsulentselskapet Multiconsult har på oppdrag fra Høyhastighetsutredningen staket ut en trasé for et eventuelt høyhastighetstog mellom Oslo og Stavanger.

Hva synes du om traseen? Si din mening i debatten!

Konsulentene har tatt i bruk et helt nytt verktøy for å søke etter trasealternativer som kommer i så liten konflikt med miljøet som mulig. Data om for eksempel kulturminner, verneområder og forskjellige typer landskap og natur er lagt inn i dette verktøyet.

Slik foreslås banen på Sørlandet:

  • Fra vest vil den nye banen forlate den eksisterende traseen øst for Egersund. Høyhastighetstoget vil derfra følge kysten mot Flekkefjord. Banen vil hovedsaklig gå i tunnel, avbrutt av åpne seksjoner hvor sporet krysser dalstrøk. Kryssingen av Lafjord og Fedafjorden krever lange broer.

  • Fra Flekkefjord fortsetter jernbanen hovedsaklig i tunneler i innlandet gjennom Lyngdal, til stasjon i Mandal.

  • Fra Mandal til Søgne vil det bli stort sett åpne seksjoner, videre mot Kristiansand blir det hovedsaklig bane i tunnel igjen.

  • Linjen kommer ut ved Hellemyr og krysser over den eksisterende Sørlandsbanen ved Krossen.

  • En tunnel under Baneheia leder til Kristiansands nye stasjon ved sykehuset på Eg.

  • En bro over Otra leder banen inn i en tunnel, som munner ut ved Gillsvannet. Så vil det gå en bro over Topdalsfjorden før banen fortetter mot Lillesand på nordsiden av Kjevik.

  • Den lengste tunnelen på denne strekningen vil være på én mil. Lillesand stasjon vil bli plassert to kilometer vest for Lillesand sentrum. (Det er forelått at denne stasjonen ikke benyttes til høyhastighetstogene). Traseen mot Arendal vil videre bestå av åpen bane, broer og tunneler. Det vil komme en lang bro over dalen ved Nidelva.

  • Den foreslåtte stasjonen i Arendal er lokalisert nær Stoa, vest for E 18. Sporet videre mot Tvedestrand ledes i innlandet, vest for E 18 i tunneler og åpne seksjoner.

  • Høyhastighetsbanen vil passere under Sørlandsbanen ved Skorstøl. Stasjon på Brokelandsheia vil ligge i nærheten av dagens stasjon.

Tre alternativer

Rapporten tar for seg tre forskjellige alternativer:

• En oppgradering av dagens trasé.

• En høyhastighetstrasé med toppfart på 250 km/t.

• En høyhastighetstrasé med toppfart på 330 km/t.

På Sørlandet er de to siste alternativene identiske. Fra Porsgrunn til Egersund er forslaget i hovedtrekk å legge banen nær E 18 og E 39. Den opprinnelige tanken fra Høyhastighetsutredningen var å legge store deler av den nye banen vest for Kristiansand i samme trasé som dagens jernbane.

Innom Mandal

Etter samtaler med politikere og byråkrater på Sørlandet har de valgt en mer kystnær linje også vestover fra Kristiansand. Dermed vil toget også gå innom Mandal.

— Vi fikk tilbakemelding fra Sørlandet om at de ønsket en trasé som gikk nærmere flere byer. Det har vi valgt å lytte til. Analysen til Multiconsult viser også at det ikke blir mer problematisk å legge banen her, i forhold til lenger inn i landet, sier prosjektleder Tom Stillesby i Høyhastighetsutredningen.

I tillegg til å skissere en trasé, inneholder rapporten også et anslag på kjøretid og et forslag om hvilke stasjoner det er hensiktsmessig å stoppe på.

Under tre timer

Ekspresstoget med toppfart på 330 km/t vil bruke kun to timer og 52 minutter fra Stavanger til Oslo. Da er det lagt opp til stopp på stasjoner i Oslo, Drammen, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand og Stavanger.

Det er også skissert et basistog med samme hastighet som i tillegg stopper i Mandal, Egersund og Sandnes. Dette toget vil bruke rett over tre timer.

— Målet var å få til en reisetid på rundt tre timer mellom Stavanger og Oslo, for å konkurrere med flytrafikken. Vi er veldig fornøyd med at vi klarte dette også med en del stoppesteder på veien, sier Stillesby.

Prisen for dobbeltsporet høyhastighetsbane er om lag 200 millioner kroner per kilometer, tilsvarende nær 120 milliarder for den 58 mil lange strekningen Oslo-Kristiansand-Stavanger. Høyhastighetsutredningen vil nå jobbe videre med å analysere om en slik bane er samfunnsøkonomisk lønnsom.

I slutten av januar vil de overlevere sin endelige rapport til regjeringen.

Hva synes du om traseen? Si din mening i debatten!