I videoen over kan du se et vogntog som gjennomfører en test av bremsene på hengeren. Vogntoget skulle egentlig stanset mellom de to kjeglene, men er ikke i nærheten av å klare det.

ARENDAL: – Den ene av tilhengerne har blitt godkjent på EU-kontroll, men når vi tar en test på den i dag, holder den ikke kravene for å bli godkjent på en EU-kontroll. En annen tilhenger har fått mangellapp på dårlige bremser, men her var bremsene innenfor kravene. Så det er jo litt skremmende, sier daglig leder ved Team Verkstedsenter Sør i Arendal, Odd Olav Reiersen, til fvn.no.

Full henger

Begge vogntogene ble testet med full last i hengeren. Team Verkstedsenter er et tungbilverksted som holder til i Arendal, og for en stund tilbake investerte verkstedet i hjelpeutstyr for å kunne utføre retardasjonsmåling på en raskere og mer praktisk måte, som vil si at vi bruker en standard retardasjonsmåler, men vi slipper her å koble opp slanger mellom duomatic (koblingspunkt for luftslanger mellom bil og henger) og fram til førerplass.

– Vi har sett at det kan være vanskelig å oppnå et korrekt resultat av måling av bremsekraft på enkelte tilhengere når man kun bruker rulleprøver. Derfor har vi valgt å bruke en retardasjonsmåler i kombinasjon med rulleprøve. Da mener vi at vi kan utføre en riktig måling av bremsekraft på disse tilhengerne, sier Reiersen.

Dette er kofferten som gjør det enkelt å utføre en retardasjonstest. FOTO: Ernest Boswarva. Foto: Ernest Boswarva

Nyttig

Han har ikke noen nøyaktig oversikt over hvor mange biler som ble testet i løpet av dagen, men sier at det var en del. I tillegg hadde også verkstedet med seg noen demonstrasjonsbiler, slik at tungbilsjåfører som møtte opp uten egen bil kunne se hvordan testen fungerte.

– Jeg tror det har vært nyttig for mange, sier han.

Trygge

Utstyret som verkstedet har investert i bærer navnet Kombinatic. Dette er et hjelpeverktøy som er produsert for å kvalitetssikre bremser på tunge kjøretøy ved bruk av retardasjonsmåling. Produktet er bygd inn i en gul boks, og kobles inn i bremsekretsen mellom trekkvogn og henger. Denne metoden skal ifølge selskapet som produserer den gi en mer realistisk test av den faktiske tilstanden på bilens og hengerens bremser.

– For oss som verksted er det veldig viktig at det resultatet vi viser til er riktig. Det verste som kan skje er at vi godkjenner bremsene på et vogntog, og så viser det seg i ettertid at de er for dårlige. Når vi bruker dette utstyret som vi gjorde i dag føler vi oss trygge på at resultatet blir riktig, opplyser Reiersen.

Under kan du se video av hvordan det gikk da et vogntog med mangellapp på bremsene forsøkte seg på testen til Team Verkstedsenter Sør.