VENNESLA: — Vi har nesten gitt opp. Det er ille. Denne skoleveien er jo livsfarlig, sier rektor Per-Erik Malterudbakken på Samkom skole.

— På grunn av trafikksikkerheten har 76 av våre 88 elever gratis skoleskyss. De får ikke lov til å sykle til skolen. Trafikkbelastningen på denne veien har økt de siste årene, også tungtrafikken, sier Malterudbakken.

- Svært ubehagelig

Vennesla har store hull i sykkelveinettet. En gang- og sykkelvei mellom Grovane og Samkom har vært etterlyst i mange år.

— Jeg vet at denne skoleveien har en lang historie, og jeg skjønner at de venter. Jeg har selv gått langs veien opp til Samkom, og det er svært ubehagelig, sier Ingrid Konsmo, avdelingsingeniør i teknisk sektor i Vennesla kommune.

Skoleveien for mange av elevene på Samkom er i utgangspunktet for kort til at de har krav på gratis skoleskyss. Etter reglene er det gratis skoleskyss kun for dem som bor fire kilometer fra skolen og går i 2.–7. klasse.

— Vi sykler aldri på denne veien. Vi får ikke lov. Hvis vi ikke skulle rekke bussen til skolen, må vi gå hjem igjen og bli kjørt opp, sier Even Urdal. Han og søsteren Lisa bor i Kvernhusdalen. Erlend Urdal bor på Steinsfossen.

Skoleskyssen koster ikke noe ekstra, siden bussen allerede kjører strekningen – den tar bare opp flere elever helt opp til 250 fra skolen.

Mer trafikk

I samarbeid med Statens vegvesen skal Vennesla kommune utarbeide en ny sykkelplan for perioden 2013–2020. Som kommunedelplan for sykkel skal den være juridisk bindende og synliggjøre behovet for en kraftig satsing på gang- og sykkelvei.

— I dag er det hull i gang- og sykkelnettet vårt mellom alle skolene. Den farligste strekningen er fylkesveien opp til Samkom. Den har høy prioritet, sier Sp-politiker Eivind Drivenes i plan- og økonomiutvalget.

22 millioner i 2015

Ingrid Konsmo lover at strekningen Grovane–Samkom vil bli prioritert. I areal- og transportsamarbeidet i kristiansandsregionen er det satt av 22 millioner i 2015 til gang- og sykkelvei.

— Vi er i gang med reguleringsarbeidet, sier Konsmo.

Satser på transportsyklisten

Ifølge Konsmo skal sykkelplanen også se på løsninger for transportsyklisten. Målet er at flere venndøler skal sykle til jobb.

— Forbindelsen Vennesla–Kristiansand på Sødal–siden blir en viktig del av arbeidet vårt med planen. Vi håper å få et grundig dokument som gir oss et godt grunnlag når vi skal kjempe om midler til gang- og sykkelveier i kommunen de neste årene, sier hun.

Sykkelplanen skal, når den er ferdig, ut på høring, før den blir vedtatt neste høst.