SØGNE: — Det har ikke vært noen alvorlige ulykker på den strekningen etter at midtdeleren kom opp for snart tre år siden, sier distriktssjef i Vegvesenet i Vest-Agder, Johan Mjaaland, til fvn.no.

I dag ble tre personer brakt til Sørlandet sykehus i Kristiansand etter en alvorlig frontkollisjon mellom to personbiler på E 39 på Søgnesletta. Stedet har 80-sone og en såkalt myk midtdeler. Mellom 1995 og 2005 var denne strekningen blant de verste ulykkesstrekningene på E 39. ## Startet som et prøveprosjekt

— Midtdeleren kom opp som et prøveprosjekt som skulle vare ett år, men etter å ha målt både fart og antall ulykker på stedet, besluttet vi å la den stå, opplyser Mjaaland.

Midtmarkeringen består av en 20 centimeter bred og fem centimeter høy skinne, hvor hver tiende meter markeres med høye «flagg».

Les også: Prøver ut ny midtdeler på E 39

Bidrar til økt sikkerhetsfokus

Den myke midtdeleren går fra rundkjøringen ved Rosseland og om lag to kilometer vestover mot Søgne. Her blir den avløst av en 1,5 km lang såkalt fast midtdeler.

— Det å bygge fast midtdeler er veldig kostbart. Den myke varianten vi har er en billig løsning og har ikke samme effekt, men den bidrar til økt sikkerhetsfokus og den har bidratt veldig godt.

Ifølge distriktssjefen foreligger det imidlertid planer om å bygge fast midtdeler, hvor dagens ulykke skjedde, i løpet av ett år.

Foto: Kristin Ellefsen

Skeptiske til midtdelere

— Hva slags reaksjoner har dere fått på disse midtdelerene?

— Vi har hatt en del dialog med AMK som er skeptiske til den type skiller, men kan det spare liv og helse, så er jo de også positive til det, sier Mjaaland.

Han innrømmer at strekningen fort kan bli en utfordring for ambulansepersonell å ta seg fram på når trafikken kiler seg og det dannes kø på stedet.

- Det er en utfordring når det først kiler seg, men det har fungert relativt bra og vi har opplevd at farten på stedet har jevnet seg. I tillegg har vi filmet strekningen over en periode, og vi ser at bilistene legger seg mer til høyre slik at det blir større avstand mellom bilene som passerer hverandre.

Han synes det er langt viktigere å peke på folks holdninger når de setter seg bak rattet.

— Vi har hatt en lang vinter med få ulykker, men når vi begynner med den første vårhelgen, så skjer det fire, fem stygge ulykker som er relatert til fart og promille. Det bekymrer meg veldig, sier Mjaaland og oppfordrer folk til «vettug kjøring».

Mjaaland ønsker ikke å kommentere dagens ulykke på E 39 i Søgne før politiet har avsluttet sin etterforskning.