byutvikling | Kranene vaier over Kristiansand og flere store utviklingsprosjekter står for tur. Det bygges stort og smått fra Nybyen til en påtenkt enorm utvikling av havneområdet med dertil hørende konserthus. Også Tangen-området står foran store endringer. Endringene i sentrumsbildet skjer kontinuerlig, men som regel får vi dem ikke med oss før gravemaskinene ruller inn.Den lange prosessen i forkant av nybygging går de fleste hus forbi.Men det er en prosess og det finnes mer eller mindre gjennomtenkte planer for utviklingen.Det er et system som i prinsippet skal sørge for en slags balanse mellom fagkunnskap, politisk folkelig skjønn og kapitalsterke investorer.På papiret ser rollefordelingen grei ut: Politikerne skal vedta overordnede planer om hvor og hva som skal bygges. Fagfolkene skal gi faglige råd om hvor vi bør bygge hva. De behandler også hver enkelt byggesak ut fra politikernes retningslinjer. Utbyggerne, eller investorene, skal bygge, men samtidig holde seg innenfor politikernes rammer.Men så greit er det selvsagt ikke alltid i virkeligheten. Byutvikling har alle ingredienser for å skape drama: Mye penger, sterke følelser og forandring som vil være synlig i generasjoner fremover. Derfor tenner vi når noen vil bygge noe vi ikke liker og særlig hvis det er snakk om noe som tar sol og utsikt fra oss selv eller sloss for å få trafikken i tunnel akkurat der vi bor. Fortetting og høyhusplaner på Lund, flytting av havn til Kongsgårdbukta eller ny bro på Gartnerløkka er gode eksempler på dette.Kristiansand storkommunes politikere står foran en enorm utfordring i tiden som kommer for å styre denne utviklingen til byens og innbyggernes beste, slik at fremtidige generasjoner også skal kunne få lov å bo og arbeide i en by de er glad i. Momenter som bo— og livskvalitet sammen med byens egne ambisjoner som miljøby er viktige elementer å ta med i den videre planlegging, men gjøres det? Visjonen til miljøbyen Kristiansand om å være en by med ren luft, rent vann og lett tilgjengelige naturområder i marka og skjærgården vil med alle dagens planer bli svært vanskelig, for ikke å si umulig å oppfylle. Noen ganger er det mangel på styring og nødvendig planlegging som former fremtiden.Vi har for eksempel ikke sett noen konsekvensutredning for hvordan fagfolkene har tenkt å løse de trafikale problemene som nødvendigvis vil måtte forsterkes når det skal bygges ca. 2000 nye boenheter i havneområdet i tillegg til nytt konserthus, akvarium og flytting av Fylkesmuseet til Odderøya. Dette sammen med en mengde nye kontorer/forretninger i samme område vil sannsynligvis føre til en enorm økning av trafikk i forhold til dagens nivå. Hvordan har man tenkt å løse dette?Skal bare problemene tas når de kommer, eller har fagfolkene sett for seg en enhetlig og forsvarlig utbygging i riktig rekkefølge som har tatt høyde for slike problemer? Vi utfordrer leder for Byutviklingstyret og ordfører Skisland til å svare på våre spørsmål.Fordi Lundsiden bryr seg.Thor Hogga og Svein Mykland