LILLESAND: — De som har laget sentrumsplanen har tatt et riktig grep. De har fattet det som er poenget med at Lillesand ikke skal være en by for biler, men en by for mennesker. Lillesand skal være en by for livet, sier Ivar Skippervold engasjert.Han er mannen som lanserte ideen om Lillesand som «Slow City» høsten 2002. Det førte til debatt med høy temperatur og mange meninger, både i avisspaltene og på folkemøte. De som har jobbet med sentrumsplanen er svært fornøyd med dette engasjementet, som har virket både positivt og inspirerende.«Slow City» er et begrep og en internasjonal bevegelse som arbeider aktivt for å ivareta og fremme kvalitet, tradisjoner og lokal egenart. Det handler nettopp om det gode liv og økt livskvalitet.- Jeg tok en opptelling i formiddag på veien fra Arken til Strandgaten, og fra Oddekleiva til Strandgaten. Det var 4-5 ganger flere biler enn mennesker i gatene. Det sier meg at biler er det første som møter folk som kommer til Lillesand. Vi må vise at byen tilhører oss, sier Skippervold som har lansert begrepet «den effektive langsomhet».- Vi er ikke lenger nødvendigvis på jakt etter de lettvinte produkter og løsninger. Vi søker det unike og det ettertraktede. Byen Lillesand fremstår verken unik eller ettertraktet hvis det er 4-5 ganger flere biler enn mennesker. Bilen er ikke unik, det er menneskene i denne byen, og vår særegne historie som er skapt av mennesker som er unik. For å få frem dette må vi kombinere ønsket om effektivitet med å fremme det unike, det er det jeg mener med «den effektive langsomhet». Han viser til for eksempel et nytt parkeringsanlegg ved Esso, slik det er forslått i sentrumsplanen. - Det betyr at kunder og ansatte i forretninger og kontorer må gå noen meter lenger, en langsom prosess i tid for å komme dit de skal. Totalt sett tror jeg den langsomheten vil effektivisere byen vår. Det er en vel investert langsomhet å gå to minutter mer hver dag for å presentere det unike, det som har med liv å gjøre. Vi må hjelpe hverandre til å forstå at effektivtet ikke er å kjøre til døra. Vi viser andre kvaliteter, det vil alle tjene på. Vi må våge den smertefulle omleggingen. Når vi gjør inngrep blir det noen arr, men det er ingen fremtid i å la bilen vokse og prege byen vår, sier Skippervold, som mener at Lillesand har handlekraftige og til dels kloke og modige politikere som vil velge det riktige. Det er viktig å ha en helhetstenking, ikke bare gjøre en del, og så stoppe der, mener den entusiastiske kulturabeideren, som både bor og jobber i Lillesand sentrum.