KRISTIANSAND: Egentlig skulle saken vært behandlet på ordinært styremøte 14. desember, men styret ba om mer informasjon om saken.

Kanal 24 fikk altså 4, 7 millioner fra mediehuset i Kristiansand som eier 18,08 prosent av Kanal 24-aksjene. Det tilsvarer Fædrelandsvennens proratariske andel av et nytt, ansvarlig lån på 26 millioner kroner som senere kan omgjøres til aksjer. Det ligger samtidig i kortene at lånet vil bli økt fra 26 millioner til 40 millioner kroner.

Fra før har Fædrelandsvennen satset 18,3 millioner kroner på Kanal 24, slik at engasjementet vil nå opp i 25,5 millioner kroner dersom de friske pengene bevilges i begge omgangene, helt opp til mediehusets andel av lånet på 40 millioner kroner. De opprinnelige, 18,3 millionene er satt sammen slik: 4,9 millioner kroner i aksjekapital, 3,8 millioner i ansvarlig lån og 4,8 millioner i ansvarlig lån som likeledes kan omgjøres til aksjer, dessuten en garantiforpliktelse på 8,4 millioner kroner — som riktignok ikke er trukket på ennå.

Godt år

— Fædrelandsvennen ligger an til å få et godt år i 2004. Blir det da enklere å satse mer på Kanal 24, Torjussen?

— De to forholdene henger ikke sammen. For oss er Kanal 24 et langsiktig, finansielt engasjement som vi har tro på. Kanalen har en riksdekkende konsesjon og den beste distribusjonen. Selv om konsesjonsperioden er begrenset til ti år, betyr ikke det at alt stopper opp når tiden er ute. På det tidspunkt vil vi ha et sterkt merkenavn og enda bedre distribusjonsplattformer i form av digital radio og nett. At produktet må justeres underveis, er bare naturlig. Det samme gjelder for øvrig det forhold at eierne i Fædrelandsvennen vil ha tid til å vurdere satsingen i fred og ro, fremholder Lars Erik Torjussen.

Han poengterer ellers betydningen av TV 2s industrielle vilje til å utvikle radiokanalen, at samme TV 2 har erstattet et tidligere, fragmentert eierskap, og at tålmodighet må til.

— Mange tvilte på TV 2 også. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta før Kanal 24 kan vise til positive resultater.

Regnestykker

Finanspressen har fulgt Kanal 24 tett den siste tiden. Nylig hadde Dagens Næringsliv en fyldig reportasjepakke under tittelen «Kanalen neppe lønnsom». Avisen mener å vite at driftsunderskuddet i 2004 blir på 120 millioner kroner, og at Kanal 24s egne budsjetter viser 200 millioner kroner i oppsamlet underskudd når 2005 også er over.

Dagens Næringsliv har satt opp en rekke regnestykker basert på forskjellige forutsetninger. Hovedkonklusjonen uttrykkes i ingressen: «Kanal 24 må ha ekstrem sterk vekst i sine årlige annonseinntekter for at eierne skal gå i null når den tiårige konsesjonsperioden utløper.»